رابطهی فلسفهی تربیتی و سبک رهبری مدیران مدارس
الموضوعات :
علی خلخالی
1
(استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن)
جواد خلعتبری
2
(استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن)
مریم اذعانی
3
(مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن)
الکلمات المفتاحية: سبک رهبری, فلسفهی تربیتی, آزمون همبستگی کانونی,
ملخص المقالة :
این پژوهش در پی بررسی رابطهی فلسفهی تربیتی مدیران با سبک رهبری آنان است و پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی میباشد. نمونهی آماری پژوهش 118 نفر از مدیران مدارس راهنمایی غرب استان مازندران بودند که به روش طبقهای نسبی انتخاب شدند. برای گرد آوری دادهها از دو پرسشنامهی "سنجش فلسفهی تربیتی" و "سنجش سبک رهبری باولز" استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای گرایش مرکزی، آزمون همبستگی کانونی و پیرسون و ضریب تعیین استفاده شده است. نتایج نشان داده اند که بین انواع فلسفهی تربیتی و سبکهای رهبری همبستگی کانونی معنی دار وجود دارد. همچنین، ضرایب تعیین برآورد شده نشان میدهند که فلسفهی "ماهیت گرایی" توان تبیین سبک رهبری "خلاقیت و نوآوری" و فلسفه "پایدارگرایی"توان تبیین سبک رهبری" خود هدایت گری و فلسفه "پیشرفت گرایی" توان تبیین سبک رهبری "بازشناسی و پیشرفت شغلی" و فلسفه "بازسازی گرایی" ، توان تبیین سبک رهبری "خلاقیت و نوآوری" و فلسفه "رفتارگرایی" توان تبیین سبکهای رهبری "خودبرانگیختگی توام با جدیت" و "همکاری و تعهدآفرینی" و فلسفه "هستی گرایی" توان تبیین سبک رهبری "خود برانگیختگی توام با جدیت" را دارا هستند.