ملخص المقالة :
این پژوهش در پی بررسی رابطهی فلسفهی تربیتی مدیران با سبک رهبری آنان است و پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی میباشد. نمونهی آماری پژوهش 118 نفر از مدیران مدارس راهنمایی غرب استان مازندران بودند که به روش طبقهای نسبی انتخاب شدند. برای گرد آوری دادهها از دو پرسشنامهی "سنجش فلسفهی تربیتی" و "سنجش سبک رهبری باولز" استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای گرایش مرکزی، آزمون همبستگی کانونی و پیرسون و ضریب تعیین استفاده شده است. نتایج نشان داده اند که بین انواع فلسفهی تربیتی و سبکهای رهبری همبستگی کانونی معنی دار وجود دارد. همچنین، ضرایب تعیین برآورد شده نشان میدهند که فلسفهی "ماهیت گرایی" توان تبیین سبک رهبری "خلاقیت و نوآوری" و فلسفه "پایدارگرایی"توان تبیین سبک رهبری" خود هدایت گری و فلسفه "پیشرفت گرایی" توان تبیین سبک رهبری "بازشناسی و پیشرفت شغلی" و فلسفه "بازسازی گرایی" ، توان تبیین سبک رهبری "خلاقیت و نوآوری" و فلسفه "رفتارگرایی" توان تبیین سبکهای رهبری "خودبرانگیختگی توام با جدیت" و "همکاری و تعهدآفرینی" و فلسفه "هستی گرایی" توان تبیین سبک رهبری "خود برانگیختگی توام با جدیت" را دارا هستند.
المصادر:
Azari, H. (1991). A study of organizational climate in relation to the
leadership behavior and self concept of principals in the primary and secondary
schools of Kerman city (Iran). PH.D Dissertation. India.
Bowles, M.S. (2009). Leadership Styles and Preferences Audit Tool. Institute
for Working Futures. www.marcbowles.com.
Bush, Tony. (2007) Educational leadership and management: theory, policy,
and practice. South African Journal of Education, Vol.27 (No.3). pp. 391-406.
Coleman, J. Craig. (2007). “Know Thyself” The importance of self-analysis
for the school/community leader. Retrieved May 25, 2007, from
http://cns.org/content/m14427/latest
Delavare, A, (2006). Research Methods in Psychology and Education.
Tehran. Virayesh Press, fourth ed.
Ebrahim-Zadeh, A. (2004). Philosophy of education. Tehran.Payam-e-Noor
Press.
Ediger, Marlow.(1991). Relevancy in the Elementary. Curriculum Kirksville,
Missouri: Simpson Publishing Company, 95-99.
English, F.W. (2009). Educational Leadership and Administration. Volume 1.
SAGE.
Fiedler, F, E. (1965). Engineer the job to fit the manager, Harvard Business
Review 43, No. 5.
Griz, A. (2002). What is your educational philosophy? Translation by
Bakhtiar Shabani and others. (2004), Mashhad. Astan Qods Razavi Press.
Hersey, P; Blanchard, K. (1988). Management of organizational behavior:
utilizing human resources.
Hersey, P; Blanchard, K. (1986). Organizational Behavior Management,
Translated by Qasem Kabiri (1999), Tehran.Jihad-e-Daneshgahi Press.
Khalkhali, A; Rahmati, M. (2008). Provide a model for measuring teachers’
educational philosophy. IRAN, unpublished paper.
Krejcie, R. V. & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for
research activities Educational and Psychological Measurement, 30, 607-610. .
Krueger, D.A. (1984). Secondary school climate relative to building
leadership behavior. ED.D., seattle University.
Louis, J.P. & Todd, D.F. (1969). The relationship of principals leadership
training and personality to the organizational climates of schools. Ed. D.,
University of Southern California.
Lussier, R.N.; Achua, C.F.(2007). Effective Leadership. Thomson South
Western.
Martha J. Livingston, B.R. MacClain (1995). Assessing the consistency
between teachers, philosophies and educational goals. Education, 116 (1).
Nicknami, M.; Taghipour Z. A.; Delavar, A. & Ghafary M. M. (2009). the
Design and Evaluation of a Causal Model of Creativity and Innovation of
Educational Administrators in Tehran City. Quarterly Journal of New
Approaches in Educational Administration. Iran. IAU, Marvdasht Branch,
VOL.2/NO.4/Summer.
Olson, J.R. (1988). A retrospective study of the relationship between
organizational climate and leadership in a new community college. The
university of Texas at Austin, Ph.D., Dissertation Abstracts International,
volume 49, number 09 (1989).
Pajak, E. (1993). Chang and Continuity in Supervision and Leadership.
Yearbook of the Association for Supervision and Curriculum Development (
ASCD ).
Robinson, V.M.J.; Lioyd, A.C. & Rowe, K.J. ( 2008 ). The Impact of
Leadership on Student Outcomes: AnAnalysis of the Differential Effects of
Leadership Types. Educational Administration Quarterly, xx(x): 1-39.
Schimmoeller, L. J. (2010). Leadership Styles in Competing Organizational
Cultures. Kravis Leadership Institute, Leadership Review, Vol. 10, Summer,
pp.125 - 141.
Shah, S. (2006). Educational Leadership: An Islamic Perspective. British
Educational Research Journal, 32(3):363-385.
Tannenbaum R. & Schmidt, W.H. (1986). How to choose a leadership
pattern, Harvard Business Review 64, 131- 142.