ارایه مدلی برای ارزیابی عملکرد دانشگاهها؛ مورد مطالعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
الموضوعات :محمدحسین یارمحمدیان 1 , سمیه شاه طالبی 2 , مریم فولادوند 3 , بدری شاه طالبی 4
1 - استاد گروه علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
2 - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه اصفهان، ایران
3 - دانش آموختهی کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران
4 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: دانشگاه آزاد اسلامی, کارت امتیازی متوان, نظام ارزیابی عملکرد,
ملخص المقالة :
رقابت شدید دانشگاهها و نهادهای آموزش عالی و تلاش آنها در جهت ارائه خدمات با بالاترین کیفیت، باعث شده تا نیاز این نهادها به رویکردی جامع که بتواند تمامی زمینههای عملکردی مرتبط با موفقیت را در نظر بگیرد و عملکرد نهاد را در قالب آن ارزیابی کند، روز به روز افزایش مییابد. هدف از این پژوهش ارائهی یک سیستم پیشنهادی از شاخصهای استراتژیک بر اساس الگوی کارت امتیازی متوازن به منظور ارزیابی عملکرد برنامه استراتژیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان بود. این پژوهش شامل سه مرحله بود، مرحله اول منابع اطلاعاتی، که دارای سه گام بود شامل (گام اول برنامه استراتژیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، گام دوم پیشینه تحقیقات و گام سوم نظرخواهی از کارشناسان و صاحبان کلیدی فرایند) که هر کدام از مراحل ابزار و روش مرتبط با خود را داشتند. مرحله دوم تعیین منظرها برای ارزشیابی (شامل منظر مالی، رشد و یادگیری، فرایند داخلی و مشتری) و مرحله سوم، تدوین شاخصهای اصلی این مناظر بود که مهمترین شاخصها استخراج شد و این شاخصها توسط معاونت یا حوزه مربوط به خود، بایستی به صورت مداوم مورد نظارت و ارزیابی قرار گیرد. لازم به ذکر است، در این مقاله بخشی از اطلاعات حاصل از طرح پژوهشی آورده شده است.