مستند سازی الگوی مدیریت برآموزش در پیشرفت تحصیلی دانش-آموزان و سلامت سازمانی کلاس درس
الموضوعات :محمدرضا بهرنگی 1 , عبدالحسین عباسیان 2 , سودابه ذوقی پور 3
1 - استاد تمام مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی
2 - استادیار مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی
3 - دانشآموختۀ کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی
الکلمات المفتاحية: پیشرفت تحصیلی, الگوی مدیریت آموزش, سلامت سازمانی,
ملخص المقالة :
هدف این مقاله شبه آزمایشی و کاربردی بررسی اهمیت الگوی نوین مدیریت آموزش علوم بر اساس شناسائی تأثیر اجرای عوامل عمدۀ سلامت سازمانی بر توسعه، بهبود پیشرفت تحصیلی و سلامت سازمانی، دانشآموزان کلاس درس جغرافیای سال دوم دبیرستان دخترانه کوهدشت است. این تحقیق با استفاده از طرح دو گروهی آزمایش و گواه پیش آزمون-پس آزمون (یک کلاس به عنوان آزمایشی، کلاس دیگر به عنوان گواه و هریک مرکب از 25 دانشآموز)،در سه مرحله:
1) اجرای پیش آزمون برای اندازهگیری متغیر وابسته در دو گروه؛ 2) به کارگیری عمل آزمایشی (متغیرمستقل) درکلاس آزمایش و روش معمول در کلاس شاهد و 3) اجرای پس آزمون در دو گروه که هر دو متغیر وابسته را اندازه میگیرد اجرا گردید. از جامعه آماری تمامی دانش آموزان دختر پایه دوم دبیرستان شهرستان کوهدشت که در سال تحصیلی93-92 به تحصیل اشتغال داشتند یک مدرسه و از مدرسه مذکور دو کلاس به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و به تصادف به دو گروه آزمایش و گوه تقسیم شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه و آزمون محقق ساخته که متخصصان و نرمافزار مربوط روایی ظاهر و پایایی آنها را مشخص ساختند جمعآوری گردید. در این پژوهش با استفاده از انعطافپذیری الگوی مدیریت آموزش علوم دستمایههای سلامت سازمانی استخراج شد. نتایج تجزیه و تحلیل اطلاعات، تأثیر بسزای الگوی مدیریت آموزش بر بهبود پیشرفت تحصیلی دانشآموزان و سلامت سازمانی کلاس درس را نشان داد.