تأثیر تجربه و عوامل سازمانی بر تعهد حرفهای معلمان: آزمون نقش میانجی خودکارآمدی معلم و هویت سازمانی
الموضوعات :محمد حسنی 1 , هلاله مصطفینژاد 2 , چیمن مصطفینژاد 3 , مریم شهودی 4
1 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه ارومیه
2 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه ارومیه
3 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه ارومیه
4 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه ارومیه
الکلمات المفتاحية: هویت سازمانی, سیاست سازمانی, گفتگوی دوطرفه, تعهد حرفهای, خودکارآمدی معلم,
ملخص المقالة :
هدف اصلی این تحقیق، مطالعه تأثیر تجربه و عوامل سازمانی بر تعهد حرفهای معلمان با بررسی نقش میانجی خودکارآمدی و هویت سازمانی بود. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان ابتدایی شهرستان پیرانشهر در سال تحصیلی 92-1391 بودند (585 نفر) که با استناد به جدول مورگان و با روش نمونهگیری طبقهای نسبتی 233 نفر از این تعداد برای پاسخگویی به پرسشنامهها انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پنج پرسشنامه استاندارد بودند که روایی و پایایی آنها با استفاده از رواسازی تحلیل عاملی و محاسبه آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شد. در نهایت نیز دادهها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها حاکی از آن بودند که سیاست سازمانی و گفتگوی دوطرفه ارتباط معنیداری با خودکارآمدی معلمان داشتند، ولی رابطه بین سیاست و هویت سازمانی تأیید نگردید. همچنین مسیرهای بین خودکارآمدی و هویت سازمانی با تعهد حرفهای معنیدار شد. نقش میانجی خودکارآمدی در رابطه بین سیاست با تعهد حرفهای، و در رابطه بین گفتگو با تعهد حرفهای تأیید گردید و واسطهگری هویت در رابطه بین گفتگوی دوطرفه با تعهد حرفهای معنیدار بود ولی میانجیگری هویت سازمانی در ارتباط بین سیاست و تعهد حرفهای تأیید نگردید.
Akhbari, M.; Oreyzi, M.; Alani, S. K. (2010). Relationship of organizational commitment and dimensions’ with professional commitment among Isfahan refinery workers, Journal of Human resource management in the oil industry, 4 (2): 129-157 (in Persian).
Blau, G. (1999). “Early career job factors influencing the professional commitment of medical technologists “, academy of management journal, 6: 687-895.
Bogler, R. & Somech, A. (2004). Influence of teacher empowerment on teachers’ organizational commitment, professional commitment and organizational citizenship behavior in schools, teaching and teacher education, 20: 277–289.
Cole, M. S. & Bruch, H. (2006). “Organizational identity strength, identification, and commitment and their relationships to turnover intention: Does organizat-ional hierarchy matter?” Journal of Organizational Behavior, 27: 585 – 605.
Colquitt, J. A.; Conlon, D. E.; Wesson, M. J.; Porter, C. O. L. H.; & Ng, K. Y. (2001). Justice at the millennium: A meta-analytic review of 25 years of organizational justice research, Journal of Applied Psychology, 86: 425–445.
Cropanzano, R.; Howes, J. C.; Grandey, A. A. & Toth, P. (1997). The relationship of organizational politics and support to work behaviors, attitudes, and stress. Journal of Organizational Behavior, 18: 159–180.
Dhalla, R. (2007). The construction of organizational identity: Key contributing external and intra-organizational factors, Corporate Reputation Review, 10(4): 245-260.
Farmani, S. and Khamesan, A. (2011). Validation Questionnaire efficacy beliefs of student teachers to teach math at the elementary level, Journal of Modern Thoughts in Education, 6 (4): 11-32 (in Persian).
Ghalaee, B.; Kadivar, P.; Sarami, Gh.; Sfandyari, M. (2012). Assessment of teachers’ self-efficacy beliefs model as determinant of their job satisfaction and students’ academic achievement, Journal of Curriculum Planning, 9 (2): 95-107 (in Persian).
Hall, M.; Smith, D. & Smith, K.L. (2005). “Accountants commitment to their profession: multiple dimensions of professional commitment and opportunities for future research”, behavioral research in accounting, 17: 89-109.
Haughy, M. & Murphy, P. (2003). Are riral teachers satisfied with the quality of their work life? Education, 104 (1): 56-66.
Hooman, H. A. Structural equation modeling with LISREL application, Tehran, SAMT Publication, 2009 (in Persian).
Hoy & Miskel (2008). Educational administratian theor research and practice, translated by Seyed Abbasszade, M. M. Urmia university publication (in Persian).
Kannan, R. & Pillai, M. P. (2008). “An examination on the professional commitment of engineering college teacher”, international business management, 2: 218-224.
Karen, J.; Egger, B. A. (2006). An Exploration of the relationship among teacher efficacy, collective teacher efficacy, and teacher demografhic characteristics in conservative Christian schools. Dissertation Prepared for the Degree of Doctor Of Philosophy. University Of North Texas.
Kruse, S & Lillie, T (2000)." Professional Community: Facilitating Organizational Cultures in Support of Inclusion", Disability Studies Quarterly, 20 (4).
Looney, L. (2003). Understanding teachers’ efficacy beliefs: The role of professional community. Unpublished doctoral dissertation, University of Maryland, College Park.
Mael, F. A. & Ashforth, B. E. (1995). “Organizational Identification”, Personnal Psycology, 48 (2): 303-333.
Maslyn, J. M. & Fedor, D. B. (1998). Perception of politics: Does measuring different foci matter? Journal of Applied Psychology, 84: 645–653.
Mohseni, N. (2004). Theories of development, Tehran: Pardis (in Persian).
Navabi, A. (2011). Analysis of relationship of organizational socialization methods and Organizational Identity, M.A. Thesis, Sfahan University (in Persian).
Puusa, A. & Tolvanen, U. (2006). "Organizational Identity and Trust", Electronic Journal of Business Ethics and Organization Studies, 11 (2).
Puusa, A. (2006). Conducting Research on organizational Identity, Electronic Journal of Business Ethics and organization studies, 11(2): 35-123.
Reyes, P. (1990). Organizational commitment of teachers. In P. Reyes (Ed.), Teachers and their workplace: Commitment, performance, and productivity (pp. 143–162). Thousand Oaks, CA: Sage.
Robbins, S. P. (2005). "Organizational behavior", Eleventh edition, Prentice – Hall of India.
Saki, R.; Gholipoor, Z.; Rezaee, M. (2010). A study of the Relationship between organizational commitment and academic performance of students at female guidance schools in District no. Six in Tehran, Quarterly Journal of Educational Leadership & Administration, 4 (3): 61-85 (in Persian).
Saks, A. M. (1995). Longitudinal field investigation of the moderating and mediating effects of self-efficacy on the relationship between training and newcomer adjustment, Journal of Applied Psychology, 80: 211–225.
Santos, S. (1998).”Factors Related to Commitment of Extension Professionals in the Dominican Republic”, Journal of Agricultural Education, 35 (3): 57-61.
Smith, D. & Gall, M. (2008). “An empirical examination of a three component model of professional commitment among public accountants”, journal of behavioral research in accounting, 20 (1).
Sobhanifard, Y. and Akhavan Kharazian, M. Factor analysis, structural modeling and multilevel, Tehran, Imam Sadiq University Press, first edition, 2012 (in Persian).
Tsai, K. & Wang, J. (2004). “The R & D Performance in Taiwan''s Electronic Industry”, R & D Management, 34 (2): 179-189.
Voelkl, K. E. (1997). Identification with scholls, American Journal of Education, 105: 294-318.
Wai-Yen C.; Lau, S.; Nie, Y.; Lim, S. & Hogan, D. (2008). Organizational and Personal Predictors of Teacher Commitment: The Mediating Role of Teacher Efficacy and Identification with School, American Educational Research Journal, 45 (3): 597-630.
Witt, L. A. (1998). Enhancing organizational goal congruence: A solution to organizational politics, Journal of Applied Psychology, 83: 666–674.