بررسی مشکلات تدریس کتاب تاریح هنر جهان و مقدار اثرگذاری هفت گام الگوی تدریس مدیریت بر آموزش از دیدگاه هنرآموزان این درس
الموضوعات :محمدرضا بهرنگی 1 , نازیلا کریمی نازیلا کریمی 2
1 - استاد تمام دانشگاه خوارزمی، دکتری مدیریت آموزشی
2 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه اصفهان و کارشناس مسئول بهبود فناوری¬های پرورشی وزارت آموزش و پرورش
الکلمات المفتاحية: هنرستانهای حرفهای, هنرآموزان درس تاریخ هنرجهان, الگوی تدریس مدیریت بر آموزش,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش، شناسایی مشکلات موجود در تدریس کتاب تاریخ هنر جهان و ارزیابی توانمندی الگوی تدریس هفت گام برگرفته از نظریه مدیریت بر آموزش در رفع مشکلات تدریس آن از نظر هنرآموزان زن و مرد این درس بوده است. بخش اول پژوهش با روش کیفی و مصاحبه کتبی به کمک پرسشنامهای یازده پرسشی و باز پاسخ و بخش دوم با استفاده از نظر سنجی از 32 هنرآموز از 32 هنرستان حرفهای شهر تهران و با استفاده از پرسشنامه محقق ساختهی 57 پرسشی برگرفته از آثار آموزشی و پرورشی الگوی تدریس مدیریت بر آموزش انجام شد. روایی پرسشنامهها با نظر استاد راهنما و پایایی پرسشنامه 57 پرسشی با اجرای مطالعه جنبی بر روی 15 نفر از هنرآموزان و محاسبهی آلفای کرونباخ برابر با 0.958 محاسبه شد. با 32 هنرآموز از استانهای تهران، شهرستانهای تهران، زنجان و کرمان مصاحبه کتبی انجام شد و با دادههای حاصل از مصاحبه تحلیل و دستهبندی شد. برای بررسی دادههای حاصل از پرسشنامه 57 پرسشی از آزمون کای اسکویر و آزمون تی مستقل استفاده شد. اجرای آزمون کولموگروف- اسمیرنوف توزیع نرمال نمرات مربوط به هنرآموزان زن و مرد شرکت کننده در نظر سنجی را تایید کرد. همچنین به دلیل وجود دادههای پرت، از آزمون ناپارامتری یومن – ویتنی برای مقایسه نمرات مربوط به هفت گام الگوی تدریس استفاده شد. یافتهها مهمترین مشکلات تدریس را در هفت گویه ارائه نمود. همچنین نشان داد هنرآموزان با الگوهای تدریس آشنایی ندارند و روشهای تدریس آنها اغلب معلم محور است. نتایج حاصل از اجرای آزمون تی مستقل عدم وجود تفاوت بین میانگین نمرات هنرآموزان زن و مرد را از پرسشنامه 57 پرسشی تایید کرد. همچنین اجرای آزمون ناپارامتری یومن- ویتنی بیانگر عدم وجود تفاوت بین نمرات هنرآموزان زن و مرد نسبت به هفت گام الگو بود و اجرای آزمون کای اسکویر، وجود اختلاف معنیدار بین نظر هنرآموزان زن و مرد را در مورد گام سوم الگو که به تأثیر تکلیف کلاسی در افزایش تسلط هنرجویان بر محتوای درس تأکید داشت، تایید نمود.