تعیین برازش مولفه های مدیریت دانش در ارتقا بهرهوری آموزش از دور
الموضوعات :ریحانه فهامی 1 , حمید ملکی 2 , محمد رضا سرمدی 3 , عزت اله کردمیرزا 4
1 - دانشجوی دوره دکترای تخصصی رشته برنامه ریزی آموزش از دور، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2 - عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
4 - عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: فرهنگ سازمانی, مدیریت دانش, آموزش از دور, بهرهوری, عوامل فنی و مدیریتی,
ملخص المقالة :
به دلیل توسعه فناوری های نوین دانش و ارتباطات تحولی شگرف در نظام آموزش از راه دور ایجاد شده است و مولفه های مدیریت دانش میتواند بر ارتقاء بهره وری سیستم دانشگاه پیام نور اثر داشته باشد. این مطالعه با هدف تعیین برازش مولفه های مدیریت دانش در ارتقا بهرهوری آموزش از دور دانشگاه پیام نور (مطالعهموردی: استان اصفهان، ایلام و البرز) انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تمامی کارکنان دانشگاه پیام نور در استانهای ایلام، اصفهان و البرز بودند که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی 755 نفر تعداد انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامههای مدیریت دانش نوناکا و تاکوچیبرای، پرسشنامه بهره وری سازمان جاهد، پرسش نامه فرهنگ سازمانی رابینز و پرسش نامه سنجش فناوری داده ها و مدیریت در سازمان بود. دادهها با نرمافزاری SPSS نسخه 19 و بسته نرم افزاری LISREL با روش معادله های ساختاری و تحلیل مسیر مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان دادند که مولفه های مدیریت دانش با عوامل فنی و عوامل مدیریتی رابطه دارد، مولفه فرهنگ سازمانی با بهرهوری سازمانی رابطه دارد و عوامل فنی و عوامل مدیریتی با بهرهوری سازمانی رابطه دارد. دادههای این پژوهش با ساختار عاملی و زیربنای نظری پژوهش برازشی مناسب دارد و این بیانگر همسو بودن پرسش ها با سازه های نظری است.
- Abassi, Z. & Parir, K. (2009).The study of the impact of cultural organization on knowledge management implementation in central liabraries related to the minisry of science, research and technology. The 2nd national conference knowledge management. Tehran.(in persian)
- Addison, W., & Baets, W. (2005). Knowledge management and management learning: extending the horizons of knowledge-based management, Springer Science, Business Media. Baskerville.
- Chinowsky, P. & Carrillo, P. (2007) "Knowledge Management to Learning Organization Connection", Journal of Management in Engineering, Vol. 23, No. 3, pp. 122–130.
- Choi, B., Poon, S. K. & Davis, J. G. (2008), “Effects of knowledge management strategy on organizational performance: A complementarity theory-based approach”, Omega, 36(2), 235-251.
- Ebrahimzadeh, A. (2006).The necessity of educational approach toward distance education and using open educational system and recent information in learning-teaching process, Peike Noor, 1st year, no 1.(in Persian).
- Esfidani, M. & Karami, M. (2004). Managing knowledge in organizations. 13th year, second publication.pp.52-59. .(in Persian).
- Farhoodi, F & Doroodi, F. (2008) The necesity of applying knowledge management in promoting the quality level of new organizations. Science and Technolog. 2 (24). 89-104.(in persian)
- Faradjolahi, M. Sarmadi, M. & Neamati, H. (2009).The study ofdistance education education system of Payame Noor university in trying to equalize educational opportunities from faculty members and university students'' points views. Educational Quarterly, Bojnoord Islamic AzadUniversity, 19th no. pp.151-189.(in persian).
- Govind, B.( 2013). ICT, Knowledge Management & Its Application in Distance Education. Online International Interdisciplinary Research Journal, {Bi-Monthly}, ISSN2249-9598, Volume-III, Issue-V: 461-468.
- Jafari, M., Fesharaki.M.N. & Akhavan, A. (2007)”Establishing an integrated KM System in Iran Aerospace Industries Organization ”Journal of Knowledge Management , Vol.11 No.1 , pp.127-42.(in Persian)
- Lee, J. ( 2009). The effects of knowledge management strategy of an enterprise on the knowledge creation capability of r&d team members and their r&d performance. Journal of Operations Management, vol.22, 2004, pp.589-607.
-Mathiw, V. (2010). Knowledge management in higher education: Implementation agenda in distance learning. Comsol Conference Publications, 10.1109/ICDLE.2010.5606015
- Namara, M. (1998). “organizational culture & leadership”. p:1 available: http://www.tnellent. com/ted/tc/schein.htm.
-Nonaka, I kujiro. (1991). The Knowledge-Creation Company. Hangar business review. Nov-Dec: 96-104.
-Ryan, S. Zhang, X. Prybutok, V. & Sharp, J. (2012). Leadership and Knowledge Management in an E-Government Environment. Adm. Sci, 2,63-81.
- Saedi, M. & Yazdani, H. (2009). Presenting an approach on knowledge management based on organizational learning in Iran khodro com. A theory originated from data. Enerprenureship development 1 (2).67-84.(in persian)
- Sayedzadeh, H. (2010).The study of knowledge management function in universities(a casre study in Payame Noor university). Cultural mamanagement Quarterly,4th year,no 8, pp 1-19.(in persian).
- Taghavi, M. & Shafizadeh, H. (2007). The study and comparing knowledge management and organizational learning in intelligent and ordinary schools in Tehran, psychology and educational science magazine, no 13, pp 31-45.(in persian).