ساخت و اعتباریابی ابزار سنجش استقلال حرفهای معلمان با رویکرد تحلیل عاملی اکتشافی
الموضوعات :فریبا گله داری 1 , سهیلا حسین پور 2 , رفیق حسنی 3
1 - دانش آموخته دکتری مدیریت آموزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی. دانشکده علوم انسانی، سنندج. ایران
3 - استادیار مدیریت آموزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
الکلمات المفتاحية: اعتباریابی مدل, استقلال حرفهای, معلمان, روش اکتشافی.,
ملخص المقالة :
روش تحقیق کمی از نوع اکتشافی و جامعهآماری شامل کلیه معلمان و مدیران مقطع ابتدایی استان لرستان در سال 1402 به تعداد 5597 نفر بود. حجم نمونه 744 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تک مرحله ای انتخاب گردید. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته براساس تحلیل مصاحبه با متخصصان با 41 سؤال که برگرفته از مصاحبه نیمهساختاریافته با متخصصان، مدیران و معلمان باتجربه طراحی شدهاست. پرسشنامه دارای شش مولفه آزادی عمل در امور آموزشی، اخلاق حرفهای، تعیین محتوا، تعهد نسبت به توسعه حرفهای مستقل، باورهای توسعهساز و تعامل حرفهای درون و برون کلاسی بوده است. روایی پرسشنامه توسط تعداد از متخصصان حوزه استقلال حرفهای تأیید و پایایی آن 94/0 برآورد شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل عاملی اکتشافی با نرمافزار spss جهت تعیین عاملهای اصلی و اعتبارسنجی عوامل اکتشافی با کمک نرمافزار Amos استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که عوامل تعهد نسبت به توسعه حرفهای مستقل با 96/0، باورهای توسعهساز با 88/0، تعامل حرفهای درون و برون کلاس با 82/0، آزادی عمل در امور آموزشی با 73/0، تعیین محتوا با 64/0 و اخلاق حرفهای با میزان 59/0 به ترتیب دارای بیشترین ضریب استاندارد و بالاترین بارعاملی در پیشبینی استقلال حرفهای معلمان بودند. تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که مدل اندازهگیری از برازش مناسب و دارای اعتبار خوبی است. بحث و نتیجهگیری: معلمان بهعنوان یکی از مهمترین ارکان نظام تعلیم و تربیت نیازمند داشتن استقلال حرفه-ای هستند تا بتوانند با احساس ارزشمندی وظایف خود بپردازند. لذا باید ویژگیهایی استقلال حرفهای در آنان را ایجاد کرد.