ارائه الگوی نقش مؤلفههای سرمایه روانشناختی در عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر
الموضوعات :
زینب سلیمانی
1
,
علیرضا منظری توکلی
2
,
حمدالله منظری توکلی
3
,
نجمه حاجی پور
4
1 - دانشجوی دکتری گروه علوم تربیتی و روان شناسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.
3 - گروه علوم تربیتی و روانشناسی ،دانشکده ادبیات و علوم انسانی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان ،کرمان ،ایران
4 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
الکلمات المفتاحية: ", سرمایه روانشناختی", , ", عملکرد تحصیلی", , ", دانش آموزان", , ", پیشرفت تحصیلی", ,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر ارائه الگوی نقش مؤلفههای سرمایه روانشناختی (خودکارآمدی تحصصیلی، امیدواری، تاب آوری و خوشبینی) در عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر شهر کرمان بوده است. روش شناسی پژوهش: پژوهش به روش توصیفی- همبستگی در قالب الگوسازی مدل معادلات ساختاری انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانشآموزان مقطع متوسطه دوم مدارس دخترانه شهر کرمان که بنا بر آمار اداره کل آموزش و پرورش تعدادشان برابر 3875 نفر میباشد، بوده است. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 384 نفر برآورد گردید. پرسشنامهها از طریق روش نمونهگیری تصادفی خوشهای دو مرحلهای مورد تحلیل قرار گرفتند. پرسشنامههای این پژوهش شامل سرمایه روانشناختی (2007)Louthans و عملکرد تحصیلی Dortaj (2004) بودند. یافتهها: نتایج بدست آمده از آزمون مدل، نشان داد که رابطه بین مولفه های امیدواری، خودکارآمدی، تابآوری و خوشبینی بر عملکرد تحصیلی مستقیم، مثبت و معنادار بود. همچنین نتایج نشان داد که وجود سرمایه روانشناختی بالا در دانش آموز، نگرش مثبت به محیط و مدرسه را به همراه داشته و سرمایه روانشناختی در دانش-آموزان بر پیشرفت تحصیلی آنها اثر گذار است. بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان داد که دانشآموز با داشتن سرمایه روانشناختی بالا نگرش مثبت به محیط و مدرسه پیدا میکند. سرمایه روانشناختی در دانشآموزان بر پیشرفت تحصیلی آنها اثر گذار است.