مدل یابی معادلات ساختاری روابط بین هوش رهبری، سرمایه حرفه ای و مدیریت مبتنی بر ارزش مدیران با بهبود پایدار مدارس شهرستان ارومیه: نقش میانجی فرهنگ نوآورانه
الموضوعات :نسرین گودرزی 1 , مریم سامری 2 , جواد کیهان 3
1 - علوم تربیتی، دانشگده علوم پایه، دانشگاه آزاد اسلامی،ارومیه،ایران
2 - گروه علوم تربیتیواحد ارومیه دانشگاه ازاد اسلامی ارومیه ایران
3 - دانشیارگروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه ،ایران
الکلمات المفتاحية: مدیریت مبتنی بر ارزش, بهبود پایدار مدارس, هوش رهبری, سرمایه حرفه ای, فرهنگ نوآورانه,
ملخص المقالة :
مقدمه و اهداف
بهبود پایدار مدارس از مهمترین نیازهای مدارس است که میتواند بر جنبههای مختلف نظام و سیستم آموزش و پرورش تأثیر بگذارد. هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی فرهنگ نوآورانه در ارتباط با هوش رهبری ، سرمایه حرفه ای و مدیریت مبتنی بر ارزش مدیران بر بهبود پایدار مدارس بوده است. نوع پژوهش توصیفی – همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری می باشد
مواد و روش ها
جامعه آماری مدیران مدارس ابتدایی شهر ارومیه، به تعداد 518 نفرکه نمونهای به تعداد 434 نفر از از مدیران شهر ارومیه بهصورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. تمامی ابزار ها استاندارد و روایی و پایایی قابل قبول دارند. جهت تجزیه و تحلیل از spss و pls استفاده شد.
یافته ها
نتایج نشان داد اثرات مستقیم هوش رهبری ، سرمایه حرفه ای و مدیریت مبتنی بر ارزش بر بهبود پایدار مدارس بدون حضور متغیر میانجی(فرهنگ نوآورانه) معنیدار است ، یعنی این متغیرها بدون حضور متغیر میانجی موجب بهبود پایدار مدارس میشود.همچنین اثر مستقیم فرهنگ نوآورانه بر بهبود پایدار مدارس و اثرات غیر مستقیم هوش رهبری ، سرمایه حرفه ای و مدیریت مبتنی بر ارزش بر بهبود پایدار مدارس از طریق فرهنگ نوآورانه معنیدار است. بنابراین فرهنگ نوآورانه میتواند روابط بین متغیرها و بهبود پایدار مدارس را میانجیگری کند.
نتیجه گیری
پژوهش حاضر پس از ترسیم الگویی برای تعیین روابط بین متغیرها با فرهنگ نوآورانه ، رابطه آنها را با بهبود پایدار مدارس روشن کرد.بدین صورت که متغییرها می توانند با افزایش فرهنگ نوآورانه تاثیر مثبتی بر بهبود پایدار مدارس اعمال کنند.