طراحی مدل پارادایمی آسیبشناسی مدارس مناطق مرزی در استان خوزستان
الموضوعات :هوشنگ پورتوسلی 1 , غلامحسین برکت 2 , فرانک امیدیان 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
3 - استادیار گروه علوم تربیتی واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران.
الکلمات المفتاحية: مدل پارادایمی, استان خوزستان, آسیبشناسی, مدارس مرزی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل پارادایمی آسیبشناسی مدارس مناطق مرزی در استان خوزستان انجام شده است.
روش شناسی پژوهش: در این پژوهش از روش کمی و کیفی جهت جمع آوری اطلاعات و کنترل متغیرها استفاده شده است. همچنین بهمنظور طراحی مدل پارادایمی پژوهش از روش کیفی استفاده شده است. تعداد جامعه آماری پژوهش در قسمت کیفی 15 نفر از مدیران، معاونان و آموزگاران مناطق مرزی استان خوزستان بوده است. با توجه به ماهیت پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند و شبکه متخصصان (گلوله برفی) استفاده شده است. حجم نمونه در مرحله کیفی با توجه به سطح اشباع بوده است. ابزار پژوهش در بخش مذکور(کیفی) مصاحبه نیمهساختمند با پانل متخصصان بوده است. در قسمت کمی جهت آزمون مدل پژوهش از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. جامعه آماری در بخش کمی شامل کلیه آموزگاران مناطق مرزی استان خوزستان بود که بر اساس آخرین آمار تعداد آنها 1671 نفر بوده است. بهمنظور تعیین حجم نمونه از فرمول نمونهگیری کوکران و روش نمونهگیری تصادفی متناسب با حجم جامعه استفاده شده است. علاوه بر این بهمنظور گردآوری دادهها در فاز کمی از پرسشنامه محقق ساخته و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از تحلیل مسیر استفاده شده است.
یافتهها: در مدل پارادایمی یافتهها شامل عوامل علی: (مدیریت منابع انسانی، صلاحیتهای حرفهای) زمینهای (فرهنگی، ارزشها و نگرشها) و مداخلهگر (عدالت سازمانی)، بود.
بحث و نتیجهگیری: مدل پارادایمی به وسیله تحلیل مسیر نیز ارزیابی شد که نتیجه آن نشان داده که عوامل مذکور بر اثربخشی مدارس مناطق مرزی استان خوزستان تأثیرگذار هستند..