طراحی و رواسازی الگوی اجرایی یادگیری مشارکتی در محیط برخط در مرکز آموزش مدیریت دولتی ایران
الموضوعات :محمدرضا کرامتی 1 , مهتاب حبیب نژاد تپه باشی 2 , نرگس حسن مرادی 3
1 - دانشگاه تهران
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
3 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
الکلمات المفتاحية: یادگیری, رواسازی, مشارکتمحوری, تکنولوژی آموزشی, سازمان امور اداری و استخدامی ایران,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر طراحی و رواسازی الگوی اجرایی یادگیری مشارکتی در محیط برخط در مرکز آموزش مدیریت دولتی ایران بود.
روش شناسی پژوهش: پژوهش حاضر برمبنای هدف از نوع بنیادی - کاربردی و بر مبنای نوع دادههای گردآوری شده از نوع طرحهای آمیخته است. جامعۀ آماری در بخش کیفی پژوهش، شامل خبرگان مرکز آموزش مدیریت دولتی بود حجم نمونه در بخش کیفی با استفاده از اصل اشباع نظری تعیین شد که این افراد با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمّی، جامعه آماری پژوهش، شامل، تمام مدیران، معاونان و اساتید شاغل در مرکز آموزش مدیریت دولتی بود. بر اساس، فرمول کوکران، تعداد 80 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از دو روش اسنادی و میدانی(مصاحبههای اکتشافی و پرسشنامه محقق ساخته) استفاده شد. روایی و پایایی ابزارها مورد تایید قرار گرفت. روش تحلیل دادهها در بخش کیفی کدگذاری نظری برگرفته از روش نظریهپردازی داده بنیاد بود. در بخش کمّی، تجزیه و تحلیل دادهها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی (مدلسازی معادلات ساختاری، تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل ساختاری) با استفاده از نرمافزار SmartPLS2 انجام شد..
یافتهها: یافتههای حاصل از تحلیل عاملی نشان میدهد که از میان شاخص های (گویه) موجود، 9 بعد اصلی در قالب پدیده محوری، شرایط علّی و شرایط تاثیر پذیر قابل شناسایی است. بر اساس ادبیات، پیشینه و نظریههای موجود این ابعاد، شامل قصد استفاده، سودمندی، کارآیی و اثربخشی، نقش مدیران و معاونان و اساتید، زیرساختهای لازم، فرهنگ آموزش مجازی، قصد تداوم استفاده، سهولت در آموزش و یادگیری و کاهش هزینههای آموزشی بودند.
بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان داد که مدل مفهومی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار است.