مرور نظام مند و تجزیه و تحلیل نقشه برداری علمی پژوهش در آموزش هوشمند و ارتباط مفهومی آن با رهبری آموزشی
الموضوعات :
زهرا هاشمی
1
,
ناهید نادری بنی
2
,
امین فرجی
3
1 - دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران
2 - دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم ، ایران
3 - دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران
الکلمات المفتاحية: مرور نظام مند, علم سنجی, رهبری آموزشی, آموزش هوشمند,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر درصدد تجزیه و تحلیل وضعیت مطالعات علمی و تحقیقات در حوزه آموزش هوشمند و رهبری آموزشی و بررسی ارتباط مفاهیم این دو حوزه، به روش مرور نظام مند ادبیات و همچنین فنون علم سنجی از جمله تحلیل استنادی، هم نویسندگی و هم واژگانی بر روی جامعه ی آماری پژوهشهای مرتبط در پایگاههای علمی معتبر جهانی به زبان انگلیسی طی سالهای 2000 تا 2024 با استفاده از نرم افزار ووس ویوور است. نتایج حاصل از هم رخدادی واژگان کلیدی، همگنی ارتباط مفاهیم رهبری آموزشی با مفاهیم مرتبط با آموزش هوشمند را نشان داد. ارتباط داده ها در 6 خوشه شامل مفاهیم آموزش هوشمند با 32 کلیدواژه، رهبری آموزشی با 12 کلیدواژه، مطالعات بیبلیومتریک با 8 کلیدواژه، آموزش با 6 کلیدواژه، شهر هوشمند با 5 کلیدواژه و مهارتهای قرن 21 ام با 4 کلیدواژه است. بررسی نتایج حاصل از هم نویسندگی پژوهشگران نشان داد که ارتباط بین نویسندگان مقالات و هم استنادی آنها بصورت نسبی همگن است به این معنی که غالب نویسندگان به مقالات مرتبط با موضوع پژوهش ارتباط داده اند و به معنای دیگر الزاما نویسنده یا نویسندگان غالبی برای موضوع پژوهش وجود نداشته است.
