بررسی نقش واسطهای سرمایه اجتماعی در رابطه با مدیریت دانش، کار تیمی و عملکرد شغلی در معلمان (مورد مطالعه: معلمان شهر گلهدار)
الموضوعات :محمد رزاقی 1 , محمد جابر یونسی 2 , مجید کوثری 3 , غلامحسین زارع 4
1 - دکتری مدیریت آموزشی،گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
2 - کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، دانشکده علوم تربیتی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، شیراز، ایران.
3 - استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید رجایی فارس، شیراز، ایران.
4 - کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، معلم آموزش و پرورش، شیراز، ایران.
الکلمات المفتاحية: سرمایه اجتماعی, عملکرد شغلی, مدیریت دانش, کار تیمی,
ملخص المقالة :
مقدمه: برای کسب موفقیت در هر سازمانی توجه به عملکرد شغلی امری بدیهی است. عوامل مختلفی در عملکرد شغلی معلمان موثر است که این مطالعه با هدف بررسی نقش واسطهای سرمایه اجتماعی در رابطه با مدیریت دانش، کار تیمی و عملکرد شغلی در معلمان شهر گلهدار انجام شده است.
روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و بر اساس روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی معلمان مدارس شهر گلهدار به تعداد 560 نفر در سال تحصیلی 1400-1399 بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی 234 نفر از آنان با استفاده از جدول مورگان انتخاب گردیده است. ابزار سنجش پژوهش حاضر چهار پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش شرون لاوسون (2003)، کار تیمی لنچیونی (2004)، عملکرد شغلی پاترسون (2008) و سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال (1998) بوده که ضریب آلفای کرونباخ آنها به ترتیب 94/0، 82/0، 80/0 و 92/0 بهدست آمد و روایی محتوایی آنها با استفاده از نظر متخصصان تایید شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات در دو سطح توصیفی و استنباطی (مدل معادلات ساختاری) انجام گرفت که از طریق نرمافزارهایSPSS 24 و Lisrel 8.8 اجرا شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین متغیرهای مدیریت دانش و عملکرد شغلی (46/0=β)، کار تیمی و عملکرد شغلی (91/0=β)، مدیریت دانش و سرمایه اجتماعی (41/0=β)، کار تیمی و سرمایه اجتماعی (36/0=β)، عملکرد شغلی و سرمایه اجتماعی (71/0=β) رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد. سرمایه اجتماعی اثر غیر مستقیم بر رابطه مدیریت دانش با عملکرد شغلی (33/0=β) و کار تیمی با عملکرد شغلی (25/0=β) دارد. بنابراین اثر میانجی سرمایه اجتماعی در این پژوهش مورد تایید قرار میگیرد.
نتیجهگیری: طبق یافتهها، سرمایه اجتماعی با مدیریت دانش و کار تیمی بر عملکرد شغلی معلمان رابطه مثبت داشتند؛ بنابراین از طریق توجه به سرمایه اجتماعی، مدیریت دانش و کار تیمی میتوان زمینههای بهبود در عملکرد شغلی معلمان را فراهم آورد.
_||_