ارایه الگوی مفهومی جامع برای استعدادیابی دانشآموزان (یک مطالعه فراترکیب)
الموضوعات :پریناز رحمانی باروجی 1 , میترا عزتی 2 , جواد پورکریمی 3 , علی اکبر ارجمندنیا 4
1 - دانشجوی مقطع دکتری رشته مدیریت آموزشی، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 - استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران
4 - استاد گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: استعداد, استعدادیابی, روشهای استعدادیابی, دانشآموزان, فراترکیب,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: امروزه، سرمایههای انسانی نقش حیاتی در کارکرد سازمانها بر عهده دارند. لذا توجه به زمینههای استعداد افراد و کاریست صحیح آنها باعث بهبود اثربخشی سازمانها میشود. در این راستا، آموزش و پرورش نقش بسیار کلیدی در تعلیم و تربیت و کشف استعدادهای افراد بر عهده دارد. روش شناسی پژوهش: در راستای اریه الگوی مفهومی جامع برای استعدادیابی دانشآموزان ، با استفاده از روش پژوهش فراترکیب، پژوهشهایی که تاکنون در حوزه روشهای استعدادیابی دانشآموزان انجام شده، مورد جستوجو و بررسی قرارگرفته و در مسیر ذکر شده از روش هفت مرحلهای باروسو و ساندلوسکی استفاده شده است. با استفاده از واژگان کلیدی مرتبط با استعدادیابی دانشآموزان، جستوجو در پایگاه دادههای داخلی ازجمله جهاد دانشگاهی، نورمگز، مگیران، پرتال جامع علوم انسانی و سیویلیکا و پایگاه دادههای خارجی ازجمله Science Direct, Springer, PubMed, Google Scholar در بازه زمانی 2023 – 2008 انجام گرفت. با غربالگری (342) منبع اولیه یافت شده، به (33) منبع نهایی دستیافته شد. با بررسی منابع منتخب نهایی، در قدم اول تعداد (232) مفهوم اولیه از مقالات مورد مطالعه استخراج گردید. در قدم دوم، با کدگذاری اولیه مفاهیم بهدستآمده، (13) مضمون اولیه استخراج گردید. سپس با روند کدگذاری ثانوی، استعدادیابی دانشآموزان در نهایت در قالب (5) مضامین ثانویه خلاصه شدند. یافتهها: مضامین اصلی بهدستآمده در راستای راه کارهای استعدادیابی دانش آموزان عبارتند از: شناسایی توسط خانواده، شناسایی توسط سیستم آموزشی، شناسایی توسط تستهای استاندارد، شناسایی توسط مراکز استعدادیابی، شناسایی توسط فناوری اطلاعات و دیجیتال. بحث و نتیجهگیری: روشهای مختلف استعدادیابی امکان شناسایی و تشخیص استعدادها و قابلیتهای مختلف دانشآموزان را فراهم میکنند. این روشها، به خانوادهها، مدارس و معلمان و کلیه ذینفعان ازجمله جامعه، سازمانهای مختلف کمک میکنند تا استعدادهای دانشآموزان را شناسایی کرده و برنامههای آموزشی و پشتیبانی مناسب برای آنها ارائه دهند.
