مدلسازی فرهنگ مدرسه با روش ساختاری
الموضوعات :خدیجه فولادوند 1 , مهناز مهرابی 2
1 - گروه روانشناسی دانشگاه لرستان
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
الکلمات المفتاحية: فرهنگ, مدرسه, فرهنگ مدرسه, ساختاری تفسیری,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: اهمیت فرهنگ به عنوان یک عامل زیربنایی در توسعه سیستمهای آموزشی و پژوهشی بر کسی پوشیده نیست. بدین منظور این مطالعه با هدف مدلسازی فرهنگ در مدارس انجام گرفته است.
روش شناسی پژوهش: از نظر فلسفی این مطالعه ذیل پارادایم تفسیرگرایانه طبقهبندی میشود. پژوهش حاضر در دو گام انجام گرفته است. در گام اول، ابعاد فرهنگ مدرسه از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با اساتید متخصص در حوزه مدیریت دولتی، رفتار سازمانی و مدیریت آموزشی که در این زمینهها دارای تالیفات متعددی هستند و همچنین خبرگان فعال در سازمان آموزش و پرورش کشور (مدیران ارشد با سابقه خدمتی بیشتر از 15 سال در سازمان آموزش و پرورش و مدارس) بر پایه اصل اشباع نظری به تعداد 15 نفر با روش نمونهگیری گلوله برفی و با بهرهگیری از روش تحلیل محتوای کیفی شناسایی گردید. در گام دوم، سطحبندی و برقراری ارتباط مفهومی میان ابعاد شناساییشده فرهنگ مدرسه با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری انجام گرفت. در این بخش جامعه آماری را کلیه مدیران ارشد سازمان آموزش و پرورش و مدارس شهر خرمآباد تشکیل دادهاند. نمونهگیری با استفاده از روش غیراحتمالی هدفمند انجام شد که در نهایت نظرات 32 نفر از مدیران ارشد به عنوان خبره در راستای مدلسازی ابعاد شناساییشده اعمال گردید.
یافتهها: در سطح اول ابعاد فرهنگ مدرسه با تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه منجر به شناسایی 10 بعد فرهنگ مدرسه شامل پیشینه مدرسه، نگرش، ارزش و هنجار، ماموریت، محیط فیزیکی، تجهیزات، نمادها، اهداف، یادگیری گروهی و رفتار شد.
بحث و نتیجهگیری: مدلسازی ابعاد فرهنگ مدرسه با استفاده از روش ساختاری تفسیری، ابعاد شناسایی شده را در 5 سطح طبقهبندی نمود که در این مدل، پیشینه مدرسه اثرگذارترین بعد و یادگیری گروهی و رفتار اثرپذیرترین ابعاد هستند.