تجربه زیسته آموزگاران دوره ابتدایی جهت طراحی مدل مفهومی آموزش و یادگیری در دوران پسا کرونا: یک تحقیق کیفی ترکیبی
الموضوعات :
بیژن یوسفی ناصر آباد
1
,
علیرضا قاسمی زاد
2
,
پری مشایخ
3
,
امین باقری کراچی
4
1 - دانشجوی دکتری مد آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون
2 - دانشیار مد آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون
3 - دانشیار مد آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون
4 - استادیار مد آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون
الکلمات المفتاحية: زیسته, معلمان دبستان, الگوی مفهومی آموزش و یادگیری, پس از کووید-19,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: هدف اصلی این پژوهش، واکاوی تجربه زیسته آموزگاران دوره ابتدایی جهت طراحی مدل مفهومی آموزش و یادگیری در دوران پسا کرونا بود.
روش شناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نظرهدف در زمره تحقیقات کاربردی و از نظر ماهیت درگروه تحقیقات آمیخته اکتشافی متوالی (کیفی- کمی) ازنوع ابزارسازی قرار دارد. در بخش کمی از روش توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی استفاده شد.مشارکت کنندگان پژوهش در مرحله کیفی ، معلمان و مدیران نمونه که حد اقل دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد در گرایشهای علوم تربیتی دارا بودند و سابقه کاری 10 سال به بالا در مدارس دولتی داشتند؛ و سابقه ی معلم یا مدیر نمونه کشوری را در کارنامه خود داشتند و یا در جشنواره های تدریس الگوی برتر حائز رتبه بودند، در شهرهای مختلف استان فارس تشکیل داد. نمونه گیری در پژوهش حاضر از نوع هدفمند وابسته به ملاک بوده است. تا اتمام مصاحبه ها و دستیابی به اشباع نظری ادامه داشت در این پژو هش محقق در با 21 نفر به اشباع نظری رسید و برای اطمینان تا 24 نفر ادامه داد.ابزار گرد آوری داده ها در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختارمند و در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته بود.
یافتهها: پس از مرور و حذف مضامین تکراری پایه، در نهایت به تعداد82 مضمون پایه، 14 مضمون سازمان دهنده و یک مضمون فراگیر اصلی تقسیم بندی گردیدند. بعد درومندادی شامل چهارمولفه شناخت مخاطب ، هدف گذاری ، بسترسازی وتمرکززدایی بود. ومولفه های فرآیندی یاکنشی شامل فرهنگ یادگیری سیار،طراحی و استفاده از موک ها،انگیزه بخشی،ارزسیابی تحولی،همیاری و تعامل،آموزش ترکیبی و شخصی سازی آموزش بود که نیزمنجربه دانش آموزان خودرهبر، رضایت ذی نفعان ویادگیری مادام العمرمی شود. در مجموع می توان نتیجه گرفت که یافته های بخش کمی، نتایج بخش کیفی را تآئید نمود
بحث و نتیجهگیری: به طور خلاصه می توان گفت فناوری های آموزشی دیجیتال و الکترونیکی پس از کووید-19 از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهند شد اما عوامل دیگری مانند سلامت روانی، همکاری و انعطاف پذیری و آموزش های ترکیبی نیز برای موفقیت در آموزش و یادگیری اهمیت دارند.