مدل توسعهای نفوذ رهبری اخلاقی برای مدیران مدارس متوسطه
الموضوعات :ملیحه ادیبی 1 , مریم افضل خانی 2 , حمید شفیع زاده 3
1 - گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی ، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
2 - گروهمدیریتآموزشی،واحدگرمسار،دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران.
3 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی ، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران.
الکلمات المفتاحية: رهبری اخلاقی, نفوذ, مدیران مدارس متوسطهتحلیل مضمون,
ملخص المقالة :
چکیده
مقدمه و هدف: رهبری اخلاقی در مدارس متوسطه و علیالخصوص تاثیرگذاری و توسعه آن نیازمند راهحل و مکانیزمهایی جهت پیاده سازی میباشد. هدف پژوهش حاضر ارائه مدل توسعهای نفوذ رهبری اخلاقی برای مدیران مدارس متوسطه بود.
روش شناسی پژوهش: این پژوهش با رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمون انجام شد. شرکت کنندگان در پژوهش شامل کلیه مدیران مدارس متوسطه استان سمنان با میانگین سابقه مدیریتی 15 سال بود که تعداد 14 نفر با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها نیز مصاحبه نیمهساختارمند بود. داده های گردآوری شده حاصل از مصاحبه ها با رویکرد نظام مند کدگذاری مضامین پایه، سازمان دهنده و فراگیر تجزیه و تحلیل گردید.
یافتهها و نتایج: نتایج حاصل از تحلیل احصای مضامین توسعه(رشد درونی، تخیلی، انتقال ارزشها، انگیزشی، بین فردی، جو و فرهنگ، رشداخلاقی، شکوفایی، صدا، خودتنظیمی، فرانقشی، فضیلت اخلاقی، کیفیتی، مدلسازی نقش، موقعیت شناسی) بود. پرداختن به این ابعاد از رهبری اخلاقی کمک به سزایی در تاثیرگذاری اخلاق در رهبری و مدیریت مدارس متوسطه خواهد داشت.