امکان سنجی اجرای برنامه درسی توسعه حرفهای موثر معلمان
الموضوعات :محسن عبدالهی 1 , محبوبه عارفی 2 , کورش فتحی واجارگاه 3 , اباصلت خراسانی 4
1 - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2 - عضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
3 - عضور هیات علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی
4 - عضو هیات علمی/ دانشگاه شهید بهشتی
الکلمات المفتاحية: برنامه درسی, امکانسنجی, توسعه حرفهای معلمان,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف امکانسنجی اجرای برنامه درسی توسعه حرفهای موثر معلمان در نظام آموزشی ایران صورت گرفته است.
روش شناسی پژوهش: این پژوهش از نظر نوع کاربردی و به لحاظ روش پژوهش کیفی (نظریه دادهبنیاد کلاسیک یا گلیزری) بود و در سال 1400 انجام شد. جامعه آماری شامل صاحبنظران و دستاندرکاران در زمینه توسعه حرفهای معلمان و شیوه انتخاب آنها هدفمند و از نوع گلوله برفی بود. برای انتخاب شرکتکنندگان در تحقیق دو ملاک تخصص علمی و تجربه عملی در حیطه آموزش معلمان تعیین شد. گرداوری اطلاعات از طریق مصاحبه نیمه ساختارمند و بازپاسخ صورت گرفت و پس از انجام 21 مصاحبه، مقولهها تکراری و اشباع نظری حاصل گردید. دادههای پژوهش نیز از طریق فرایند رمزگذاری مبتنی بر طرح گلیزری نظریه دادهبنیاد تحلیل و مقولهسازی شد. برای تأمین روایی و پایایی نیز از رویکرد لینکلن و گوبا شامل: قابل قبول بودن، انتقالپذیری، اطمینانپذیری و تأییدپذیری استفاده شد.
یافتهها: نتایج در قالب الگوی مفهومی بدین صورت شکل گرفت: ضرورتها (تحقق اهداف نظام آموزشی، بهروزرسانی قابلیتهای معلم، پیچیده و منعطف بودن نقش معلم، اصلاحگری، بالندگی معلمان و بهبود یادگیری دانشآموزان)، عوامل موثر (شخصی و محیطی)، موانع (اهمیت و اولویت، کمیت و کیفیت و زمان) و نتایج (معلمان، برنامهها و دانشآموزان).
بحث و نتیجهگیری: در صورتی که برنامه درسی توسعه حرفهای معلمان به شکل موثری طراحی و اجرا شود موجب به روزرسانی قابلیتهای معلمان و بالندگی فردی و جمعی آنان خواهد شد که این امر بهبود یادگیری دانشآموزان و در نهایت تحقق اهداف نظام آموزشی را در پی خواهد داشت.
_||_