رابطه تدریس اثربخش با سبک رهبری توزیع شده، حمایت حرفهای، تعهد حرفهای و نقش میانجی اجتماع یادگیری حرفهای در بین معلمان شهر کرمانشاه
فردین عبداللهی
1
(
استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.
)
مهدی محمدی
2
(
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحدسنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
)
رفیق حسنی
3
(
دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.
)
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه تدریس اثربخش با سبک رهبری توزیع شده، حمایت حرفهای، تعهد حرفهای و نقش میانجی اجتماع یادگیری حرفهای در بین معلمان شهر کرمانشاه انجام شد.
روششناسی پژوهش: این پژوهش در قالب روش آمیخته (کیفی- کمی) به انجام رسید. در بخش کیفی از روش تحلیل تماتیک و در بخش کمی از تحلیل عامل تأییدی، برازش مدل و تحلیل مسیر مبتنی بر معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه آماری در در بخش کیفی 15 تن از خبرگان بودند که به روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش کمی شامل معلمان متوسطه شهر کرمانشاه به تعداد 8160 نفر و تعداد نمونه برابر با 367 نفر بدست آمد. جهت تحلیل دادهها از نرمافزارهای (Spss 27)، (Smart Pls 3)، (EXCEL) استفاده شده است.
یافته ها: نتایج بخش کیفی منجر به شناسایی 12 مضمون در قالب 4 مفهوم ویژگیهای فردی و علمی معلمان، مدیریت بهینه کلاس و محیط آموزشی، تدریس فعال و انگیزاننده و تدریس هدفمند شد. در بخش کمی، نتایج نشان داد که سبک رهبری توزیع شده، حمایت حرفهای و تعهد حرفهای بر تدریس اثربخش تأثیر مثبت و معناداری دارند. همچنین تأثیر متغیر میانجی (اجتماع یادگیری حرفهای) بر رابطه بین حمایت حرفهای و تدریس اثربخش معنادار بوده است.
بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج تدریس اثربخش تحت تأثیر متغیرهای سبک رهبری توزیع شده، حمایت حرفهای و تعهد حرفهای قرار دارد و در نتیجه توجه ویژه به این متغیرها باید در دستور کار مدیران و سیاستگزاران آموزش و پرورش قرار گیرد.