ارایه مدل علی روابط فرهنگ مدرسه بر کیفیت تدریس با بر نقش واسطه ای تمایل به تغییر و تفکر سیستمی
الموضوعات :
1 - استادیار-گروه علوم تربیتی - دانشگاه پیام نور
الکلمات المفتاحية: فرهنگ مدرسه, کیفیت تدریس, تمایل به تغییر, تفکر سیستمی,
ملخص المقالة :
چکیده مقدمه وهدف: این پژوهش ارائه مدل علی روابط فرهنگ مدرسه بر کیفیت تدریس با تاکید بر نقش واسطه ای تمایل به تغییر و تفکر سیستمی معلمان ابتدایی می باشد. روش شناسی پژوهش: روش این پژوهش همبستگی و جامعه آماری شامل معلمان ابتدایی شهر داراب (210 نفر، 28 نفر مرد و 182 نفر زن) می باشد ،برای تعیین حجم نمونه، از جدول مورگان تعداد 132 نفر انتخاب و همچنین از روش نمونه گیری طبقه ای نسبی استفاده شد. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه های فرهنگ مدرسه گافی و جونز(1996)، تمایل به تغییر آلبرخت (2003)، تفکر سیستمی نیف (2001)، کیفیت تدریس سراج (2002)، استفاده شد. داده ها با روش تحلیل مسیر به وسیله نرم افزار لیزرل تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: یافته ها نشان داد، بیشترین اثر مستقیم مربوط به اثر مستقیم تمایل به تغییر بر تفکر سیستمی(۲۹/۰) و کمترین اثر مستقیم مربوط به فرهنگ مدرسه بر تفکر سیستمی(۱۶/۰) است لازم به ذکر است که بیشترین اثر غیرمستقیم مربوط به اثر مستقیم تمایل به تغییر بر تفکر سیستمی(۰۷/۰) و کمترین اثر غیرمستقیم مربوط به فرهنگ مدرسه بر تفکر سیستمی(۰۶/۰) و کیفیت تدریس(۰۶/۰) می باشد. بحث و نتیجهگیری: نتایج بیانگر تاثیرگذاری فرهنگ مدرسه بر تمایل به تغییر است ،تمایل به تغییر، توانایی سرعت بخشیدن به توانایی های ذهنی و متمرکز نمودن این توانایی ها در راستای دستیابی به ماموریت های سازمان مفهوم پردازی می شود. همچنین با توجه به یافته های پژوهش، نقش فرهنگ بر تفکر سیستمی در بین معلمان تاثیرگذار است.