تأثیر سواد رسانهای و سواد دیجیتال بر قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان علوم تربیتی دانشگاه آزاد شیراز
سپیده صفرپور دهکردی
1
(
گروه مدیریت آموزشی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسالمی، شیراز، ایران.
)
سعید رازقی
2
(
گروه مدیریت صنعتی،واحد شیراز،دانشگاه آزاد اسلامی،شیراز،ایران.
)
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: امروزه در دانشگاهها، ضرورت توجه به پدیده کارآفرینی و افزایش قابلیتهای کارآفرینانه در دانشجویان، بر کسی پوشیده نیست. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر سواد رسانهای و سواد دیجیتال بر قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان علوم تربیتیدانشگاه آزاد شیراز انجام شد.
روش شناسی پژوهش: روش پژوهش از حیث گردآوری دادهها از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانشجویان علوم تربیتی دانشگاه آزاد شیراز در سال تحصیلی 1401-1400 میباشد که تعداد آنها با رجوع به آموزش دانشگاه آزاد شیراز 330 نفر برآورد شده است. 178 نفر از دانشجویان مورد مطالعه، به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامههای قابلیتهای کارآفرینی زندی، سواد رسانهای فلسفی و نیرومند و سواد دیجیتال توحیدی اصل بوده است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط خبرگان و اهل فن و پایایی با روش آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و از آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه) استفاده شد.
یافتهها: نتایج پژوهش حاکی از آن بود که سواد رسانهای و سواد دیجیتال دانشجویان قادر به پیشبینی قابلیتهای کارآفرینی آنها میباشد.
بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان داد که دانشجویانی که سواد رسانهای و سواد دیجیتال بهتری دارند، از قابلیتهای کارآفرینی بیشتری نیز برخوردار هستند.