طراحی و تدوین الگویی برای ارزیابی آزمونهای عملی سازمان فنی حرفه ای
الموضوعات :
1 - گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
الکلمات المفتاحية: ارزیابی, الگو, طراحی, آزمون های عملی, فنی و حرفه ای,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: آزمونهای عملی در سازمان فنی حرفهای ابزاری حیاتی هستند که برای ارزیابی و اندازهگیری مهارتها و دانش فنی کارکنان و داوطلبان به کار میروند. این آزمونها، به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای ارزیابی، معیارهای استاندارد و علمی را جهت سنجش توانمندیهای شغلی فراهم میکنند و برای سازمانهای فنی حرفهای به عنوان ابزاری موثر در فرآیند جذب نیروی انسانی، ارتقاء کارکنان و بهبود کیفیت خدمات ارائه شده به کارآمدی مطرح میباشند.. هدف از پژوهش حاضر طراحی و تدوین الگویی برای ارزیابی آزمونهای عملی سازمان فنی حرفه ای بود.روش شناسی پژوهش: این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی انجام گرفته است. حوزه پژوهش، در برگیرنده صاحب نظران، متخصصان و مربیانی بود که در ارتباط با آزمون های عملی فنی و حرفه ای تجربه داشته اند و در در ارزیابی آزمون ها از مهارت کافی برخوردار بودند. برای تعیین حجم نمونه، از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. ابزار اصلی پژوهش مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود، پس از 15 مصاحبه، داده ها به اشباع نظری رسید. دادههای استخراج شده از مصاحبههای نیمه ساختاریافته با کدگذاری باز، کدگذاری محوری و استخراج مضمونهای اصلی و فرعی مورد تحلیل قرار گرفتند..یافتهها: در این پژوهش 5 مضمون اصلی شناسایی شد که این مضامین شامل بعد مالی و تامین بودجه، بعد مدیریتی، بعد زیرساختی، بعد طراحی و ساختار و بعد ارزیابی بودند.
بحث و نتیجهگیری: در این پژوهش الگویی برای ارزیابی آزمونهای عملی سازمان فنی حرفه ای تدوین گردید که به کارگیری آین الگو منجر به کیفیت بخشی و بهبود آزمون های عملی سازمان فنی حرفه می گردد.
بحث و نتیجهگیری: در این پژوهش الگویی برای ارزیابی آزمونهای عملی سازمان فنی حرفه ای تدوین گردید که به کارگیری آین الگو منجر به کیفیت بخشی و بهبود آزمون های عملی سازمان فنی حرفه می گردد