طراحی الگوی مدیریت کلاس دانش آموزان متوسطه با رویکرد کیفی
الموضوعات :
سیده سهیلا طباطبایی راد
1
,
ایرج نیک پی
2
,
مسلم قبادیان
3
1 - گروه مدیریت آموزشی،واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی،خرم آباد، ایران
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی،دانشگاه لرستان-ایران
3 - گروه آموزش علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان،صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: ", رفتار", تدریس", اجرا,
ملخص المقالة :
چکیده
این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر رویکرد، از انواع تحقیقات ترکیبی یا آمیخته از نوع اکتشافی بود. روش بررسی: جامعه آماری در مرحله کیفی شامل خبرگان و کارشناسان رشتهی علوم تربیتی و رشتهی مدیریت آموزشی دانشگاههای استان به تعداد 36 نفر و در مرحلهی کمی کلیه دبیران دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش استان لرستان به تعداد 4203 نفر (2114 مرد و 2089 زن) بود. برای تعیین حجم نمونه، جامعه آماری خبرگان و کارشناسان از شیوه نمونهگیری هدفمند و با استفاده از روش اشباع نظری شامل 13 نفر و جامعه آماری دبیران دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش استان لرستان با استفاده از جدول کرجسی- مورگان تعداد 351 نفر (177مرد و 174 زن) به عنوان نمونه آماری تعیین و با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای تحقیق در بخش کیفی از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. ارزیابی ویژگیهای ابزار تحقیق در بخش کمی برای محاسبه روایی از روایی محتوا (نظر خبرگان) و برای ارزیابی پایایی ابزار از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که میزان ضریب کل پرسشنامه 97/0 محاسبه شد. روایی مصاحبههای بخش کیفی نیز با شیوه بررسی به وسیله اعضای پژوهش، بررسی همکار، مشارکتی بودن پژوهش و ضریب توافقی کندال با مقدار (784/0) مورد بررسی قرار گرفت که مؤید روایی مطلوب مصاحبهها بود. همچنین پایایی مصاحبهها نیز با روش کدگذاری مجدد محاسبه گردید که پایایی مصاحبهها نیز در وضعیت مطلوب و به میزان 88/0 به دست آمد.یافته ها: نتایج نشان داد که شاخصهای برازش مدل اندازهگیری در ناحیه پذیرش هستند و نشان از برازش خوب مدل دارند. در نتیجه این بیانگر همسویی مولفههای مطرح شده با مدیریت کلاس درس دبیران است، پس مولفههای تشکیل دهندهی متغییر مدیریت کلاس درس در سطح اطمینان 99% معنیدار و در قالب مدل مفهومی در کنار یکدیگر، متغیر مدیریت کلاس را به درستی تائید مینمایند. از این رو چنین استنباط میشود که مدل کلی مدیریت کلاس از برازش بالایی برخوردار میباشد.
_||_