تاثیر مدیریت هوشمند بر یادگیری مشارکتی دانش آموزان: آزمون نقش میانجی کاربرد شبکه ملی شاد
الموضوعات :فخرالسادات نصیری 1 , فاطمه خالوندی 2 , رضا محمدجانی حسب 3
1 - عضو هیات علمی و دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ، تهران. ایران.
2 - عضو هیات علمی و استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران. ایران.
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ، تهران. ایران.
الکلمات المفتاحية: مدیریت هوشمند, شبکه ملی شاد, یادگیری اشتراکی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: از مهمترین روشهای فعال در یادگیری روش یادگیری مشارکتی است که توجه به آن از ضروریات می باشد. هدف این پژوهش بررسی اثر مدیریت هوشمند بر یادگیری مشارکتی دانش آموزان با میانجیگری استفاده از شبکه ملی شاد بود.
روش شناسی پژوهش: روش مطالعه توصیفی از نوع مطالعات همبستگی و به طور ویژه، مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس متوسطه اول منطقه ملارد استان تهران به تعداد 859 نفر بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و بر اساس جدول کرجسی و مورگان 268 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه رهبری هوشمند سیدانمانلاکا، پرسشنامه یادگیری مشارکتی استیفان و همکاران و پرسشنامه محقق ساخته کاربرد شبکه ملی شاد استفاده شد. جهت تعیین پایایی ابزار پژوهش از روش آلفای کرانباخ استفاده شد و جهت تعیین روایی از روایی محتوایی و صوری و تکنیک تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد.
یافته ها نتایج تحقیق نشان داد؛ مدیریت هوشمند دارای اثر مثبت و معنادار (20/0) بر یادگیری مشارکتی دانش آموزان بود. مدیریت هوشمند دارای اثر مثبت و معنادار (36/0) بر میزان استفاده از شبکه ملی شاد در دانش آموزان بود. استفاده از شبکه ملی شاد دارای اثر مثبت و معنادار (22/0) بر یادگیری اشتراکی دانش آموزان بود. همچنین مدیریت هوشمند بواسطه کاربرد شبکه ملی شاد دارای اثر غیرمستقیم، مثبت و معنادار (079/0) بر یادگیری مشارکتی دانش آموزان بود و اینکه مدیریت هوشمند و استفاده از شبکه ملی شاد قادر به تببین 12% از واریانس یادگیری مشارکتی دانش آموزان شدند.
بحث و نتیجه گیری با توجه به پشتوانه های نظری محکم و حمایت های تجربی موجود، اثرات مثبت یادگیری مشارکتی در متغییرهای گوناگون غیرقابل انکار می باشد لذا توجه به عوامل اثرگذار بر آن از جمله مدیریت هوشمند و شبکه اجتماعی دانش آموزان الزامی می باشد.
Abbasi Kesani, H., Shams Morgani, G., Seraji, F., & Rezaeizadeh, M. (2019). Learner Assessment Tools in E-Learning Environment, Technology Development Quarterly, 16(61), 22-33. (in Persian)
Abbasi, R., Sadipoor, E., Asadzadeh, H. (2016). Comparison of the Efficacy of Three Methods of Cooperative Learning on Social Skills in Second Grade Female Students. NewEducational Approaches, 11(1), 105-124. (in Persian)
Adib, Y., Safaralizadeh, M. (2015). The Effect of Cooperative Learning Interaction with Learning Styles on Social Skills Developments among First Grade High School Female Students. Journal of Modern Psychological Researches, 9(35), 1-18.
Allan HT, O’Driscoll M, Simpson V, Shawa J. (2013). Teachers' Views of Using E-Learning for Non-Traditional Students in Higher Education. Nurse Education Today, 33(9), 1068-1073.
Al-Rahmi, W. M., Alias, N., Othman, M. S., Alzahrani, A. I., Alfarraj, O., Saged, A. A., & Rahman, N. S. A. (2018). Use of by University students in Malaysian higher educational institutions: A case in University Technology Malaysia. IEEE Access, 6, 14268-14276.
Bayanfar, F., Sadeghi, S., & Asadi, F. (2020). Fields and factors of creativity in teaching creative teachers in primary schools in the social network of students (Shad), 5th National Conference on Psychology and Educational Sciences, Shirvan.
Bilen, S. (2010). The effect of cooperative learning on the ability of prospect of music teachers to apply Orff-Schulwerk activities. Journal of Social and Behaviral Sciences, 2(6), 4872-4877.
Bolliger, D. U. & wasilik, O. (2009). Factories influencing faculty satisfaction with online teaching and learning in higher education‖, Distance education, 30(1), 23-34.
Derykulu, D., Buyuzturk, S., & Ozcinar, H. (2012). Predictors of academic achievement of student ICT teacher with different learning styles. International Journal of Human and Social Sciences, 5(9), 567-573.
Guldenberg, S., & Kontath, H. (2013). Intelligent leadership in knowledge-based organizations: An empirical study. avaya austria GmbH, vienna twin Tower.
Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (2018). Cooperative learning: The foundation for active learning. In S. M. Brito (Ed.), Active learning – Beyond the future (pp. 59–70). IntechOpen. doi: 10.5772/intechopen.81086. Available from: ttps://www.intechopen.com/books /active -learning-beyond-the-future.
Kadivar, P. (2011). Educational Psychology, Tehran: Samat Publications.
Keikha, A. (2017). Identify the Intelligent Leadership Components for Universities. Research on Educational Leadership and Management, 4(13), 85-108.
Keykha, A., Hoveyda, R., Yghoubi, N. (2017). Studying the effect of intelligent leadership on educational performance of faculty members of public universities in Zahedan city with the mediating role of critical thinking. Management Researches, 10(35), 61-83.
Komasi M, Aliabadi K, Zareii zavaraki E. (2019). Comparing The Method Of Teaching Through Social Network And Face Training And Its Impact On The Level Of Learning And Retention Of Adult Students In The Social Sciences. Educ Strategy Med Sci. 11 (5), 25-32. (in Persian)
Majlesi, A., Khani, Z., Avaz zadeh, F., Pirzad, A. (2020). The Impact of Intelligent Leadership and Organizational Structure on Management Accounting Trends with Emphasis on the Intermediate Role of Information Technology. Management Accounting, 13(46), 155-171.
Masoomifard, M. (2019). Study of the Relationship of the various Interaction Types in E-learning with Collaborative Learning Quality (Case Study of Master's Students in Environmental Education). Environmental Education and Sustainable Development, 7(3), 103-114.
Michel, J., S., Pichler, S., & Newness, K. (2014). Integrating leader affect, leader work-family spillover, and leadership. Leadership & Organization Development Journal, 35(4), 410 – 428.
Molaeian, S. (2011). The ways of interaction in e-learning‖. Journal of monthly web, 139, 18-30.
Moradi, A., Zarghami, S. (2021). The Study of the Bottlenecks and Strategies for Using Social Network of Students (shad) In the Teaching and Learning of Students in the Corona of a Pandemic: Phenomenological Study. Educational Innovations, 20(2), 25-40. (in Persian)
Moradi, M., & Kuwali, G. (2015). Collaborative learning needs today. Tehran: Avae Noor Publishing, first edition.
Nespeca, A., &Chiucchi, M.S (2019). The Impact of Business Intelligence Systems on Management Accounting Systems: The Consultant’s Perspective. Network, Smart and Open, 14(3), 283-297.
Razavi, S. (2020). The use of students '(Shad) educational network by teachers: Teachers' experience of Khuzestan province in the Covid-19 epidemic, National Seminar on New Approaches to Education and Research in the Fourth Industrial Revolution, Ahvaz. (in Persian)
Rezapanah, S, Ahmadi, M. (2015). Comparing the Impact of E-Learning based on Constructivist Oriented Approach with Collaborative Learning on University Students'Cognitive Function. Information and Communication Technology in Educational Sciences, 53(19), 27-44. (in Persian)
Sanayei, A., Salimian, H. (2013). The Analysis of Effecting Factors on Virtual Education Acceptance with Emphasis on Internal Factors. Technology of Education Journal (TEJ), 7(3), 149-158. (in Persian)
Sarfarazi, M., Zareian, A., Aghaei, E., & Ghasemi, H. (2018). Investigating the effect of smart leadership on improving employee performance. Fourth National Conference on Community Empowerment in the Field of Humanities and Management Studies, Tehran: Center for Empowerment of Cultural and Social Skills. (in Persian)
Shafiee, Z., Fazlollahi Ghomshi, S. (2019). Relationship of knowledge management and intelligent leadership with the organizational learning. New Approach in Educational Sciences, 1(1), 19-31. (in Persian)
Sharon E, Deborah L, Clif M, James D. (2015). Instructional Technology and Media for Learning. Pearson Publication.
Soleimanpouromran, M., Alizadeh, R. (2020). Investagation of Relationship between Cooperative Learning, Creative Thinking and Critical Thinking with Social Skills. Educational Development of Jundishapur, 11(2), 132-145.
Sydänmaanlakka, P. (2003). Intelligent Leadership and Leadership Competences Developing a leadership framework for intelligent organizations. Dissertation for the degree of Doctor of Philosophy to be presented with due permission of the Department of Industrial Management, for public examination and debate in Auditorium Luna, Spektri Duo Building, Metsänneidonkuja 6 at the Helsinki University of Technology.
Sydanmaanlakka, P. (2008). Intelligent leadership and creativity: supporting creativity through intelligent leadership. The 2 community meeting, may, Buffalo, New York.
Virtanen, A., & Tynjälä, P. (2018). Factors explaining the learning of generic skills: a study of university students’ experiences. Teaching in Higher Education, 24(2), 880-894.
_||_