تاثیر باورها و نگرشهای معلمان بر نیت معلمان جهت استفاده از فناوری مبتنی بر آموزش در فرایند آموزش
الموضوعات :اکبر جدیدی محمدابادی 1 , محمد احمدی ده قطب الدینی 2 , بهشته قدیری 3 , الهام محمودابادی 4
1 - استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2 - استادیار گروه روان شناسی و علوم تربیتی، واحد انار، دانشگاه آزاد اسلامی، انار، ایران.
3 - دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه روان شناسی، واحد انار، دانشگاه آزاد اسلامی، انار، ایران.
4 - کارشناس سلامت روان، دانشگاه علوم پزشکی، سیرجان، ایران.
الکلمات المفتاحية: مدل پذیرش فناوری, سودمندی ادارک شده کاربرد فناوری, سهولت ادراک شده کاربرد فناوری, نگرش نسبت به کاربرد فناوری, هنجار ذهنی نسبت به فناوری,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: این مطالعه با هدف بررسی تاثیر باورهایی همچون خودکارآمدی، هنجارذهنی، سهولت و سودمندی ادراک شده و نگرش نسبت به کاربرد فناوری مبتنی بر آموزش بر نیت معلمان جهت استفاده از فناوری آموزشی در فرایند آموزش انجام گرفت.
روش شناسی پژوهش: در این مطالعه از روش همبستگی استفاده شد و دادهها از 250 نفر معلمان شهر کرمان که 160 نفر به روش نمونهگیری تصادفی با استفاده از یک پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری شد.
یافتهها: نتایج اثرات مستقیم نشان داد اثر خودکارآمدی بر سهولت ادراک شده کاربرد فناوری، اثر هنجار ذهنی نسبت به فناوری بر سهولت ادراک شده، سودمندی ادراک شده، نگرش نسبت به کاربرد و نیت رفتاری کاربرد فناوری، اثر سهولت ادراک شده کاربرد فناوری بر سودمندی ادراک شده و نگرش نسبت به کاربرد فناوری و اثر سودمندی ادراک شده کاربرد فناوری بر نیت رفتاری کاربرد فناوری مثبت اما بر نگرش نسبت به کاربرد فناوری معنیدار نبود. همچنین نتایج نشان داد سهولت ادراک شده، سودمندی ادراک شده و نگرش نسبت به کاربرد فناوری نقش واسطهای مثبتی در رابطه بین هنجار ذهنی و خودکارآمدی فناوری با نیت رفتاری کاربرد فناوری دارند.
بحث و نتیجهگیری: این یافتهها نشان داد باورهای معلمان نسبت به کاربرد فناوری آموزشی هم اثر مستقیم و هم اثر غیر مستقیم بر نیت معلمان جهت استفاده از فناوریهای آموزشی در فرایند آموزش دارند.
_||_