طراحی الگوی شایستگیهای رئیسان دانشکدههای دانشگاههای دولتی
الموضوعات :حدیثه سیفی 1 , عبدالرحیم نوه ابراهیم 2 , حمیدرضا آراسته 3 , حسین عباسیان 4
1 - دانشگاه خوارزمی/دانشکده مدیریت
2 - گروه مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی
3 - گروه مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی
4 - گروه مدیرت آموزشی دانشگاه خوارزمی
الکلمات المفتاحية: طراحی الگو, شایستگیهای رئیسان دانشکدهها, دانشگاههای دولتی,
ملخص المقالة :
هدف: یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین بخشهای هر دانشگاهی، دانشکدهها و در رأس آنها، رئیسان دانشکدهها میباشند که بهطور خاصی میتوانند بر توسعه دانشگاهها تأثیر بگذارند. درواقع تغییر روش تعیین رئیسان دانشکدهها که در حال حاضر در سطح گستردهای در دانشگاههای کشور باب شده است، به یکی از جدیترین چالشهای دانشگاهها تبدیل شده است. ازاینرو هدف از این پژوهش طراحی الگوی شایستگیهای رئیسان دانشکدههای دانشگاههای دولتی بود.
روش: برای انجام این تحقیق از روش تحقیق کیفی استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه منابع و اسناد قابل دسترس به تعداد 197 مورد بود که با روش فراترکیب سیستماتیک تعداد 71 منبع انتخاب شد. طبقه بندی و تحلیل داده ها با استفاده از رویکرد اکتشافی، اسناد و مدارک به روش تحلیل مضمون مورد بررسی قرار گرفت .
یافتهها: دادههای بهدستآمده از سؤال اول تحقیق، شناسایی 221 گزاره کلیدی، 139 مضمون اولیه، 26 مضمون پایه، 15 مضمون سازنده و 5 تم اصلی شامل شایستگیهای عمومی، شایستگیهای ارتباطی، شایستگیهای تخصصی، شایستگیهای بینش و نگرش استراتژیک و شایستگیهای مدیریتی بود. براساس مضامین بدست آمده الگوی مورد نظر طراحی و سپس با روش کیفی معیارهای مقبولیت اشتراوس و کوربین مورد ارزیابی قرار گرفت.
نتایج: به منظور انتخاب و تربیت مدیران شایسته برای دانشکده ها لازم است به انواع مهارت ها و شایستگی ها مانند انعطاف پذیری، اعتماد به نفس، سعه صدر، تیم سازی و تعامل و شبکه سازی، قدرت مذاکره، دانش و معلومات حرفه ای، توانمندسازی دیگران، حل مساله، پاسخگو، انواع بینش های اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی، تفکر منطقی و انتقادی، مدیریت منابع مالی، و مهارت روابط انسانی توجه شود.
_||_