بهبود الگوی هم آفرینی ارزش در محیطهای یادگیری مجازی با تاکید بر رفتار اخلاقی و رفتار مشارکتی
الموضوعات :سید نورالدین محمودی 1 , دنیا گندم کار 2
1 - استادیار فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده اخلاق و تربیت، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران
2 - دکترای برنامه ریزی درسی و مدرس دانشگاه، کارمند آموزش و پرورش
الکلمات المفتاحية: رفتار اخلاقی, بکارگیری هوش مصنوعی, قابلیتهای پویا, هم آفرینی ارزش در محیطهای یادگیری مجازی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: در محیطهای یادگیری مجازی، خلق ارزش اساس تعامل است. هدف پژوهش حاضر بهبود الگوی هم آفرینی ارزش در محیطهای یادگیری مجازی با تاکید بر رفتار اخلاقی و رفتار مشارکتی است.
روش شناسی پژوهش: روش اجرای پژوهش طرح پژوهشی همبستگی از نوع معادلات ساختاری به روش کمترین مجذورات جزئی بود؛ که روابط بین متغیرها در قالب الگوی علّی مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل معلمان دوره ابتدایی منطقه 1، 2 و 6 تهران که از سامانه شاد جهت تدریس استفاده کرده اند، می شود. نظرسنجی از طریق حضوری و از طریق پرسشنامه الکترونیکی انجام شد. پاسخ دهندگان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. براساس فرمول کوکران 200 نفر به عنوان نمونه آماری تحقیق با استفاده نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند.
یافته ها: یافته های تحقیق نشان داد که رابطه بکارگیری هوش مصنوعی ( 21/0 =β)، قابلیتهای پویا (47/0 =β)، رفتار اخلاقی (37/0 =β) و رفتار مشارکتی ( 42/0 =β) با هم آفرینی ارزش در محیطهای یادگیری مجازی در سطح (01/0>P) مثبت و معنادار است. همچنین نقش تعدیلگر رفتار اخلاقی در ارتباط بکارگیری هوش مصنوعی و قابلیتهای پویا بر هم آفرینی ارزش در محیطهای یادگیری مجازی در سطح (01/0) معنی دار است. همچنین نقش تعدیلگر رفتار مشارکتی در ارتباط بکارگیری هوش مصنوعی و قابلیتهای پویا بر هم آفرینی ارزش در محیطهای یادگیری مجازی در سطح (01/0) معنی دار است. نتایج نشان داد که الگوی پیشنهادی با دادههای این پژوهش برازش نسبتاً خوبی دارد و میتواند 64 درصد هم آفرینی ارزش در محیطهای یادگیری مجازی را تبیین کند.
بحث و نتیجه گیری: این مطالعه نشان می دهد استفاده از قابلیتهای پویا و بکارگیری هوش مصنوعی در محیطهای یادگیری مجازی می تواند به معلمان در یادگیری فعال یاری رساند.