واکاوی و سنجش مؤلفههای آموزشی جهت اصلاح الگوی آموزش معماران به منظور بهینهسازی مصرف انرژی در طراحی معماری (نمونه مورد پژوهش: مهندسان معمار استان بوشهر)
الموضوعات :المیرا امیدوار 1 , احمد ترکمان 2 , محمدعلی رحیمی 3
1 - دانشجوی دکتری معماری، گروه معماری، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران
2 - استادیار، گروه معماری، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
3 - استادیار، گروه معماری، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران
الکلمات المفتاحية: طراحی معماری, الگوی آموزشی, معضلات زیستمحیطی, بهینهسازی مصرف انرژی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: صنعت ساختمان نقش بسزایی در استفاده بهینه از منابع انرژی دارد و واضح است آنچه در عرصه معماری رخ میدهد متأثر از شیوه آموزشی معماران بوده و آموزش اصولی در این حوزه میتواند منشاء حل بسیاری از معضلات زیستمحیطی گردد. این پژوهش در پی یافتن مؤلفههای مؤثر بر اصلاح الگوی آموزش معماری با رویکرد بهینهسازی مصرف انرژیست.
روششناسی پژوهش: با روش اسنادی دیدگاههای صاحبنظران بررسی و جهت استخراج مؤلفههای آموزشی از روش تحلیلمحتوا استفاده گردید. مؤلفههای حاصل در اختیار ده نفر از اساتید معماری قرار گرفته و پس از اجماعنظر حول مؤلفهها بهروش دلفی، در قالب پرسشنامهای که پایایی آن از طریق آلفایکرونباخ تأئید گردید، در اختیار 82 نفر منتخب با استفاده از فرمول کوکران از 104 معمار پایه دو طراح استان بوشهر قرارگرفت. جهت تحلیل دادهها، توزیع فراوانی متغیرها با آزمون کولموگراف-اسمیرنوف بررسی و نرمال بودن متغیرها توسط آزمون شاپیرو-ویلکس ارزیابی و با توجه به توزیع نرمال متغیرها، از آزمون ناپارامتریک-ویلکاکسون یکنمونهای استفاده و مؤلفهها توسط آزمون فریدمن، رتبهبندی شدند.
یافتهها: کلیدیترین مؤلفههای الگوی آموزش معماران با رویکرد بهینهسازی مصرف انرژی بهترتیب میزان توجه در سیستم آموزش فعلی، معرفتشناسی، اخلاقمداری، امور پژوهشی، کارگاههای عملی، الگوهای بنیادی، آیندهنگری، عوامل محیطی، دانش بومی، روزآمدی، شناخت و بازیافت مصالح، بررسی مصادیق میباشد. بدیهیست امتیاز پایینتر بمنزله الویت بیشتر جهت گنجاندن مؤلفه مربوطه در الگوی آموزشی پیشنهادی میباشد.
بحث و نتیجهگیری: در تدوین الگوی آموزش معماری جهت بهینهسازی مصرف انرژی، علاوه بر آموزش مباحث تئوریک، بایستی مؤلفههای معرفتشناسی، اخلاقمداری، امور پژوهشی، کارگاههای عملی، الگوهای بنیادی و آیندهنگری نیز مدنظر باشند.
_||_