شناسایی موانع اجرای بهینه آموزش کارکنان در شرکت ملی گاز ایران: یک پژوهش کیفی
الموضوعات :امید عشاقی 1 , میترا عزتی 2 , کیوان صالحی 3
1 - دانشآموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران،
2 - دانشگاه تهران
3 - عضو هیات علمی گروه روشها و برنامه های آموزشی و درسی؛ دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: آموزش کارکنان, گروه کانونی, اثربخشی آموزش, موانع اجرا,
ملخص المقالة :
توسعه حرفهای کارکنان سازمان از مسیر اجرای بهینه هر یک از بخشهای اصلی فرایند آموزش آنان (بهبود نظاممند و مستمر دانش، نگرش و مهارتهای مرتبط با شغل) بهویژه در محیط پویا و رقابتی کنونی، نقش عمدهای در تحقق اهداف سازمان ایفا میکند. عوامل متعددی نیز در اجرای بهینه هر یک از بخشهای اصلی آموزشهای کارکنان دخیل هستند. لذا، با توجه به اهمیت و نقش فزاینده اجرای بهینه هر یک از بخشهای اصلی آموزش کارکنان سازمان به عنوان یکی از راهبردهای اساسی توسعه حرفهای آنان، هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی موانع اجرای بهینه آموزش کارکنان در شرکت ملی گاز ایران از دریچه نظرات کارکنان به عنوان مجریان اصلی فرایند مذکور و ارائه راهکارهایی به منظور بهبود وضعیت موجود بود. پژوهش حاضر از منظر هدف و ماهیت، کاربردی است که به بهبود وضعیت عملکرد سازمان ذیربط منجر میشود و از منظر نحوه گردآوری دادهها با استفاده از رویکرد پژوهش کیفی و روش گروههای کانونی انجام شده است. میدان پژوهش شرکت ملی گاز ایران بود و شرکتکنندگان با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از نوع ملاکی از بین کارکنان واحد آموزش و تجهیز نیروی انسانی انتخاب شدند. گردآوری دادهها با استفاده از فن مصاحبه کانونی انجام شد و در چهارمین مصاحبه کانونی (شامل 20 نفر) به سطح اشباع دادهها رسید. جهت اعتباردهی به یافتههای پژوهش از ملاکهای قابلیت اعتبار، قابلیت انتقال، قابلیت تأیید، قابلیت اطمینان و توافق بین دو کدگذار (توافق درون موضوعی) استفاده شد. به منظور تحلیل دادههای بهدست آمده از مصاحبههای پژوهش، از روش تحلیل مضمون استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل مضمون، به شناسایی 171 گزاره مفهومی، 22 مضمون پایه و 5 مضمون اصلی منتج گردید. مضامین اصلی شامل موانع فردی، موانع سازمانی، موانع آموزشی، موانع مدیریتی و موانع محیطی است. با توجه به یافتههای پژوهش، توجه به موانع شناسایی شده به منظور اجرای بهینه آموزش کارکنان در شرکت ملی گاز ایران ضرورت دارد؛ لذا در پایان راهکارهایی به منظور کاهش تأثیر موانع بر اجرای بهینه آموزش کارکنان و بهبود آن ارائه شده است.
_||_