طراحی الگوی مفهومی دانشگاه نوآور در ارتباط با جامعه: راهبردی برای مدیریت و توسعهی دانشگاههای نسل چهارم
الموضوعات :معصومه چمآسمانی 1 , مقصود فراستخواه 2 , سیدحمید خاتمی 3
1 - مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
2 - موسسهی پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی
3 - انتشارات مبتکران
الکلمات المفتاحية: دانشگاه نسل چهارم, دانشگاه نوآور, دانشگاه اجتماعی, مارپیچ سهگانه, مارپیچ چهارگانه,
ملخص المقالة :
با توجه به روند تحولی دانشگاه از دانشگاه نسل سوم و به اصطلاح کارآفرین با مأموریت همکاری با صنعت و دولت و مبتنی بر تجاری سازی به دانشگاه نسل چهارم در پیوندی پویا با جامعهی محلی، منطقهای، ملی با هدف پاسخگویی به نیازهای جامعهی مدنی، هدف از پژوهش حاضر، طراحی الگوی مفهومی دانشگاه نسل چهارم به عنوان دانشگاهی نوآور در ارتباط با جامعه مبتنی بر مارپیچ چهارگانه(QH) میباشد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گرداوری دادهها، آمیختهی متوالی است. پژوهش در بخش کیفی با هدف تعیین ویژگیهای چنین دانشگاهی، مبتنی بر روش تحلیل اسنادی شامل بررسی محتوای مقالات علمی–پژوهشی داخلی و خارجی مرتبط با موضوع و نیز اسنادبالادستی نظام آموزشعالی به روش تحلیل مضامین میباشد. در بخش کمی و به منظور اعتبارسنجی الگو، از تحلیل عاملی تائیدی به روش PLS استفاده شده است. بر این اساس با توجه به آنکه پارکهای علم وفناوری وابسته به دانشگاهها عامل ترویج دهندهی نوآوری اجتماعی هستند، دو پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و نیز جهاد دانشگاهی کرمانشاه به عنوان نمونهی بارزی از فضای تعاملات چهارگانه با هدف تولید نوآوریهایی مبتنی بر نیاز جوامع مدنی و صنایع با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و پرسشنامه محقق ساخته میان 250 نفر از دانش آموختگان فعال در هر دو پارک توزیع گردید. با توجه به در نظر گرفتن دانشگاه به عنوان سیستمی باز، الگوی نهایی با 4 مقولهی خوشهای شامل نهادهها؛ فرایند تعاملات، ستاندهها و تأثیرات، 11 مقوله اصلی و 32 مؤلفه به روش کدگذاری طراحی شد. همچنین با توجه به بارعاملی بالای تمامی گویهها با استفاده از تکنیک حداقل مربعات جزئی، اجزای مدل و نیز برازش مدل در هر چهار خوشهی مقولهای و نیز مدل کلی با محاسبهی معیار GOF، در سطح قوی(755/0) تائید شد.
_||_