شناسایی ملاکهایی جذب اعضای هیاتعلمی و ارائه راهکارهای مناسب مورد مطالعه: مؤسسات آموزش عالی غیردولتی
الموضوعات :
سید حسن علوی راد
1
,
فرشته کردستانی
2
,
یلدا دلگشایی
3
,
اسد حجازی
4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه فرهنگیان تهران. ایران
تاريخ الإرسال : 18 الأربعاء , ربيع الأول, 1442
تاريخ التأكيد : 24 الأحد , جمادى الأولى, 1444
تاريخ الإصدار : 27 الأحد , ربيع الأول, 1444
الکلمات المفتاحية:
جذب,
دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی,
عضو هیاتعلمی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی ملاک های جذب اعضای هیات علمی و ارائه راهکارهای مناسب با تمرکز بر مؤسسات آموزش عالی غیردولتی بود. بنابراین سعی شد از دادههای کیفی و کمی برای نیل به هدف یادشده استفاده شود.
روش شناسی پژوهش: این پژوهش با رویکرد آمیخته به شیوه متوالی در دو بخش کیفی و کمی انجام شد؛ ابتدا در مرحله کیفی با استفاده از قانون اشباع نظری برای تعیین حجم نمونه مورد نظر، از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته با 16 نفر از اعضای هیئت علمی که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده بودند، مؤلفه های جذب اعضای هیئت علمی شناسایی و دادههای پژوهش با تکنیک تحلیل تم، تجزیهوتحلیل شد. در بخش کمی برای جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته در مقیاس وسیع تر در بین نمونههایی متشکل از خبرگان (صاحبنظران، متخصصان جذب، اعضای هیاتعلمی و متقاضیان درگیر در فرایند جذب هیئتعلمی) برنامههای جذب اعضای هیئتعلمی که درزمینه یاد شده مطلع محسوب می شدند، توزیع گردید. حجم نمونه انتخابی بر اساس یک قاعده به منظور انجام تحلیل عامل تأییدی، 300 نفر با بهره گیری از روش طبقه ای متناسب تعیین شد.
یافته ها:روش تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی مشتمل بر سه مرحله کد گذاری باز، محوری و انتخابی می باشد که پس از اشباع نظری خبرگان، الگوی جذب اعضای هیئت علمی مؤسسات آموزش عالی غیردولتی مشتمل بر چهار بعد و 33 مؤلفه و 140 گویه به دست آمد. همچنین در راستای تحلیل های تکمیلی و به منظور اعتبارسنجی الگوی ارائهشده، با نرمافزار Amos و با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی، داده ها تجزیهوتحلیل شد. تحلیل های مدل یابی معادلات ساختاری، برازندگی الگو را با داده ها مورد حمایت قرار دادند.
بحث و نتیجه گیری: باتوجه به یافته های حاصل، این الگوی می تواند، اطلاعات مناسبی برای جذب اعضای هیأت علمی مؤسسات آموزش عالی غیردولتی در اختیار قرار دهد.
المصادر:
Ahmadi H., Keramati M,R., Ahmadi, G,A. (2022). Identify the Vulnerability and Threats Affecting University Science Management (Case study of Islamic Azad University); Journal of New Approaches in Educational Adminstration; 13(1):166-181
Abbaspour, A. (2010). Comparison of human resource management functions of Tehran University with the latest functions of strategic human resource management and designing and explaining the optimal process model for it, PhD thesis, Faculty of Management, University of Tehran (In Persian).
Acikgoz, Y.(2019). Employee recruitment and job search: Towards a multi-level integration, Human Resource Management Review, 29(1): 1-13.
Armstrong, M., & Taylor, S. (2014). Armstrong's Handbook of Human Resource Management Practice: Edition 13. Kogan page.
Beardwell, J., Holden, L., & Claydon, T. (2004). Human resource management: a contemporary approach. edn. England: Pearson Education.
Boudreau, J. W., & Rynes, S. L. (2006). Role of recruitment in staffing utility analysis. Journal of Applied Psychology, 70(2), 354.
Chang, E., & Chin, H. (2018). Signaling or experiencing: Commitment HRM effects on recruitment and employees' online ratings, Journal of Business Research, 84:175-185.
Cho, J. (2017). Contribution of talent analytics in change management within project management organizations The case of the French aerospace sector, Procedia Computer Science, 121: 625-629.
Ebrahimi, Y. (2005). Attracting faculty members in Iranian universities and institutions of higher education and several prestigious universities in the world, Cultural Studies Office of the Research Center of the Islamic Consultative Assembly of Iran (In Persian).
Prahalad, C. K, & Hamel, G. (1990). The core competence of the corporation. Harvard business review, 68(3), 79-91.
Hessler, K., & Ritchie, H. (2006). Recruitment and retention of novice faculty. Journal of Nursing Education, 45(5).
Mohammadi, N. (2016). Providing a favorable model for the selection of faculty members in Iranian universities (in terms of manpower productivity), Productivity Management, 10 (37), 157-180 (In Persian).
Mossadegh, H. (2014). Pathology of the faculty recruitment process in public universities of the Ministry of Science, Research and Technology, Quarterly Journal of Human Resource Management Research, Imam Hussein University, 8 (25), 183-210 (In Persian).
MirSepasi, N. (2002). Pathology of Elite Recruitment and Retention Plan (Case Study: National Iranian Oil Company), Journal of Management and Human Resources in the Oil Industry, Volume 4, Number 11, Pages 7-39.Noe, R. A., Hollenbeck, J. R., Gerhart, B. A. R. R. Y., & Wright, P. M. (2003). Gaining a competitive advantage. Irwin and McGraw-Hill, New York.
Noori F. , Shariatmadari M. , Habbasi L.A. (2022). Presentation of the Native Model of 4th Generation of Entrepreneurship University of Tehran Azad University. Journal of New Approaches in Educational Adminstration; 12(6):181-195
Rynes, L., & Barber, A. E. (1990). Applicant attraction strategies: An organizational perspective. Academy of management review, 15(2), 286-310.
Seyed Javadin, R. (2013). Human Resource Planning, Seventh Edition, Tehran: Negah Danesh Publications (In Persian).
_||_