طراحی و ارزیابی مدل پارادایمیک بومسازگان کارآفرینی دیجیتال در سازمانهای آموزشی
الموضوعات :ندا خداداده 1 , مریم اسلام پناه(نویسنده مسئول) 2 , فرانک موسوی 3 , الهام کاویانی 4
1 - دانشجوی دکتری ، گروه مدیریت آموزشی ، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
2 - استادیار و عضو هیأت علمی،گروه مدیریت آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
3 - دانشیار و عضو هیأت علمی، گروه مدیریت آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
4 - استادیار و عضو هیأت علمی، گروه مدیریت آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
الکلمات المفتاحية: کارآفرینی, کارآفرینی دیجیتال, بومسازگان, سازمان آموزشی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: بوم سازگان کارآفرینی دیجیتال در سازمان های آموزشی اخیراً به عنوان یک مفهوم رایج در سیاست کارآفرینی و سازمان های آموزشی ظهور کرده و اساس کار آنها ایجاد محیطهای حمایتی است که باعث ایجاد استارتآپهای نوآورانه می شود. پژوهش حاضر باهدف طراحی و ارزیابی مدل پارادایمیک بومسازگان کارآفرینی دیجیتال در سازمانهای آموزشی انجام گرفت.
روش شناسی پژوهش: روش پژوهش، روش اکتشافی آمیخته (کیفی- کمی) بوده که در بخش کیفی، روش نظریۀ دادهبنیاد و در بخش کمی، پیمایشی لحاظ گردیده است. مشارکتکنندگان بخش کیفی 15 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاههای کارآفرینی، متخصصان و خبرگان آشنا به کارآفرینی دیجیتال، اعضای هستههای فنآوری و مراکز رشد در دانشگاه، مسئول طرحهای دانشبنیان و مدیر دفتر تجاریسازی پارکهای علمی- فنآوری و خبرگان رشتۀ کارآفرینی در آموزش و پرورش میباشند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از دستۀ متوالی انتخابشدهاند و در قسمت کمی، اعضای هیات علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه رازی ،هنرآموزان ومتخصصین کارآفرینی و اساتید دانشگاهی مرتبط با حوزه کارآفرینی به تعداد 135 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. روش تجزیهوتحلیل دادههای مصاحبه در بخش کیفی، کدگذاری باز، محوری و انتخابی و در بخش کمی معادلات ساختاری انتخابشده است.
یافتهها: یافتههای پژوهش در بخش کیفی شامل 483 کدباز،42 کد ثانویه و 15 مقوله که در6 محور اصلی(محوری، شرایط علی، شرایط زمینه ای، عوامل مداخله گر، راهبردها و پیامدها) به دست آمد .همچنین نتایج نشان داد مدل ارائه شده از اعتبار درونی بالایی برخودار است .
بحث و نتیجهگیری: نتایج بخش کمی پژوهش نشان داد که مدل ارائهشده از برازش مناسبی برخوردار است. با توجه به نتایج پژوهش، مدل بوم سازگان کارآفرینی دیجیتال می تواند در سازمان های آموزشی مورد استفاده قرار گیرد و با به رسمیت شناختن این مدل تاثیرات اساسی در نقش و مسئولیت و فعالیت های سازمان های آموزشی در عصر حاضر صورت گیرد و مدیران سازمان های آموزشی به اهمیت این پژوهش توجه کافی و موثر داشته باشند.
_||_