ادراک تجربه زیسته مدیران مدارس از فرایند توسعه حرفه ای
الموضوعات :
نرگس صفدری
1
,
داود قرونه
2
,
مرتضی کرمی
3
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد ایران
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی و توسعه منابع انسانی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد ایران
3 - دانشیار گروه مطالعات برنامه درسی و آموزش، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد ایران
تاريخ الإرسال : 12 الإثنين , ربيع الأول, 1443
تاريخ التأكيد : 02 السبت , شعبان, 1443
تاريخ الإصدار : 28 الخميس , جمادى الأولى, 1444
الکلمات المفتاحية:
مدیران مدارس,
رهبری آموزشی,
توسعه حرفه ای,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: کیفیت عملکرد مدیران و رهبران آموزشی از مهمترین ارکان بهبود آموزش است و نقش مهمی در توسعه نظام آموزشی دارد. ارتقای اثربخشی مدارس تا حدود زیادی در گروه توسعه حرفهای مدیران است. هدف این پژوهش مطالعه تجربه زیسته مدیران مدارس از فرایند توسعه حرفهای به منظور ارائه راهکارهایی برای بهبود آن بوده است.
روش شناسی پژوهش: روش پژوهش بر حسب هدف کاربردی و بر اساس شیوه گردآوری دادهها، کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. مشارکتکنندگان در پژوهش به روش نمونهگیری هدفمند و به شیوه انتخاب موارد مطلوب انتخاب شدند که شامل 22 نفر از مدیران نمونه مدارس مشهد بود. به منظور گردآوری دادهها از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد و روش سهسویهسازی برای اعتباربخشی به یافتهها مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل دادهها با استفاده از روش کدگذاری باز و محوری انجام شد.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که بر اساس تجربه زیسته مدیران موفق، فرآیند توسعه آنها در سه بعد اصلی اتفاق افتاده است: 1) مهارتها، 2) دانش و معلومات و 3) ویژگیهای شخصیتی. همچنین، روشهای توسعه حرفهای مدیران مدارس نیز شامل روشهای فردی (الگو گرفتن، تبادل نظر با همکاران، گروههای حرفهای مجازی، مطالعه انفرادی، و خودارزیابی) و روشهای سازمانی (تجربهگردانی، کارورزی، جلسات مدیران و کلاسهای ضمن خدمت) بوده است.
بحث و نتیجهگیری: راهکارهایی که برای بهبود فرایند توسعه حرفهای مدیران مدارس از دیدگاه آنها شناسایی شد در چهار دسته اصلی قرار میگیرد: 1) بهبود طراحی و برنامهریزی فرصتهای توسعه حرفهای، 2) حمایت از فعالیتهای توسعه، 3) ارزشیابی صحیح فرآیند توسعه و 4) تشویق فعالیتهای توسعه مدیران.
المصادر:
Amerioun, A., Ebadi, A., & Sanaienasab, H. (2012). Validity of motivational factors of nurses’ participation in continuing education programs questionnaire. Education Strategies in Medical Sciences, 5(2): 113-117.
Bichsel, J. A. (2008). Professional development needs and experiences of secondary principals in southwestern Pennsylvania (Doctoral dissertation, University of Pittsburgh).
Billheimer, D. M. (2007). A Study of West Virginia Principals: Technology Standards, Professional Development, and Effective Instructional Technology Leaders. Theses, Dissertations and Capstones. Paper 55. https://mds.marshall.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1052&context=etd
Bizzell, B. E. (2011). Professional development of school principals in the rural Appalachian region of Virginia (Doctoral dissertation, Virginia Tech).
Brown, C. & Militello, M. (2016). "rincipal's perceptions of effective professional development in schools, Journal of Educational Administration, 6(4): 56-67.
Burn, K., & Mutton, T. (2015). A review of ‘research-informed clinical practice’in initial teacher education. Oxford Review of Education, 41(2): 217-233.
Bush, T. and Oduro, G. K. T. (2006), New principals in Africa: preparation, induction and practice, Journal of Educational Administration, 44 (4): 359-375. https://doi.org/10.1108/09578230610676587
Bush, T. (2008). Leadership and Management Development in Education. Sage Publications.
Büte, M., & Balcı, A. F. (2010). Bağımsız anaokulu yöneticilerinin bakış açısından okul yönetimi süreçlerinin işleyişi ve sorunlar. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 16(4), 485-511.
Cinkir, S. (2010). İlköğretim okulu müdürlerinin sorunları: Sorun kaynakları ve destek stratejileri. İlköğretim Online, 9 (3): 1027-1036.
Craft, A. (2002). Continuing Professional Development: A practical guide for teachers and schools. Second edition. Taylor & Francis e-Library.
Eller, J. F. (2010). An evaluation of a development program for new principals. Qualitative Report, 15(4): 956-965.
Ghanbari, S. & Mohammadi, B. (2016). Professional Development Model of High School Administrators: A qualitative research. Journal of School Management. 4 (2): 123-143. ]in persian[
Guskey, T. R. (2002). Professional development and teacher change. Teachers and teaching, 8(3): 381-391.
Harper, R. E. (2008). An investigation into the professional development needs of urban principals and their perceptions of the potential of online professional development (Doctoral dissertation, University of Cincinnati).
Hülya Şenol, (2019), Professional Development of Educational Leaders. DOI: http://dx.doi.org/10.5772/intechopen.89260.
Ibrahim, N. (2011). Preparation and development of public secondary schools principals in Kenya. International journal of humanities and social science, 1(9): 291-301.
Kamau, N. (2010). Effectiveness of secondary school headteachers in management of human resources, A case study of Muranga County, Kenya. Unpublished M. Ed project, Kenyatta University.
Kanokorn S., Pongtorn P. & Ngang T. (2014) professional development of school principals. Social and Behavioral Sciences. 116: 77 – 81.
Koohi, A. H. (2018). Training need assessment in highschool principals in Tehran province based on technical human and conceptual skills and propsing an in-service training program. Journal of Strategies in Instructions Administration. vol. 1 (1): 26-46. ]in persian[
Larry, K. B. (2006). Principal perceptions of the relationship between Professional development designs and the qualities, Proficiencies, and leadership skills required of West Virginia principals. Doctoral Dissertation, Marshall University, College of Education and Human Services.
Leeds, A. M. (2008). Suffolk County Elementary Principals' Perceptions of Their Needs for Professional Development in Instructional Leadership. A dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of education, Washington state university.
Meinel, F. G., Dimitriadis, K., von der Borch, P., Störmann, S., Niedermaier, S., & Fischer, M. R. (2011). More mentoring needed? A cross-sectional study of mentoring programs for medical students in Germany. BMC medical education, 11(1): 68-90.
Mohammadpour, A. (2011). Qualitative research method Anti-method (practical steps and procedures in qualitative methodology). Tehran: Sociologists Publications. [in Persian]
Mousavi, A.(2013).Investigating the effect of in-service training on the efficiency of high school principals in Ahvaz District 3.Master Thesis.Tehran University. ]in persian[
Ng, S, & Tsan-ming, F. (2014). Continuing professional development for middle leaders in primary schools in Hong Kong. Journa of Educational Administration, 52 (6): 869 – 886.
Omidian, F., Dehghani, M. & Roumezi, H. (2017). Evaluate the Implementation and Impact of Adult Education, in-Service Courses on Teachers and Integrated and Independent School Administrators Performance in Iran. Educational Development of Judishapur. 8 (3): 20-33. ]in persian[
Pashiardis, P., & Brauckmann, S. (2009). Professional development needs of school principals. Commonwealth Education Partnerships, 3: 120-4.
Ryan, S., Whitebook, M., Kipnis, F., & Sakai, L. (2011). Professional Development Needs of Directors Leading in a Mixed Service Delivery Preschool System. Early Childhood Research & Practice, 13(1), 27-49.
Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research techniques. Thousand Oaks, CA: Sage publications.
Tomlinson, H. (2004). Educational leadership personal growth for professional development. SAGE Publications Ltd.
Wallace, M. (2009). Making sense of the links: Professional development, teacher practices, and student achievement. Teachers College Record, 11(2): 573-596.
Williams, D. (2008). Principals' professional development: Perceptions of the effect professional development has on improving student achievement. Doctoral Dissertation. Florida State Univeristy College of Education.
_||_