شاخصها و مؤلفههای توانمندسازی کارکنان مبتنی بر آموزش های ضمن خدمت با رویکرد هیوتاگوژی: رویکرد سنتز پژوهی
الموضوعات : Education
1 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
الکلمات المفتاحية: سازمان, توانمندی, ضمن خدمت, هیوتاگوژی,
ملخص المقالة :
مقدمه: نیروی انسانی کارآمد، شاخص عمده برتری یک سازمان نسبت به سازمانهای دیگر است. توانمندسازی نیروی انسانی بهعنوان سرمایه اصلی سازمانها در دهههای اخیر موردتوجه بسیاری قرارگرفته است. لذا هدف از پژوهش حاضر، شناسایی شاخصها و مؤلفههای توانمندسازی کارکنان مبتنی بر دورههای آموزش ضمن خدمت مبتنی بر رویکرد هیوتاگوژی بود.
روششناسی: رویکرد پژوهش حاضر، کیفی و روش آن سنتزپزوهی بود. حوزه پژوهش شامل کلیه مقالات منتشرشده در دهه اخیر (2022-2012) بود که از این میان تعداد 31 عنوان بر اساس پایش موضوعی محتوایی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادههای پژوهش با تحلیل کیفی اسناد موردمطالعه گردآوری شدند.
یافتهها: با تجزیهوتحلیل دادهها، شاخصهای توانمندسازی کارکنان مبتنی بر آموزشهای ضمن خدمت با رویکرد هیوتاگوژی در 5 بعد، 13 عامل و 68 مقوله شامل بعد مؤلفههای انگیزشی (مؤلفههای فردی، مؤلفههای حرفهای)؛ بعد مؤلفههای سازمانی (توجه به فرهنگ یادگیری، ترسیم خط و مشی سازمانی، نیازسنجی سازمانی)؛ بعد راهبردی (پژوهشی و آموزشی)؛ بعد برنامهای (مدیریت دانش، نوآوری برنامهای، محتوا و منابع کاربردی)؛ بعد مدیریتی (حمایت و پشتیبانی، نظارت و ارزیابی،شبکهسازی) طبقهبندی شدند.
بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان داد برای تأثیرگذاری دورههای توانمندسازی مبتنی بر ضمن خدمت باید زمینه تعاملات و دسترسی به محتوا و آموزش به هنگام و اثربخش را برای کارکنان فراهم آورد و بر فرایند توانمندسازی، نظارت و ارزیابی مستمر داشت. همچنین ابعاد پژوهشی و مرتبط با انتقال دانش به محیط حرفهای و شغلی نیز میتواند در این زمینه مثمر ثمر باشد.
