تاثیر تمرین با مدل آموزشی بازی های تاکتیکی بر مهارت های شناختی و حرکتی
الموضوعات :
رضوان رضوانی اصل
1
,
مهدی نمازی زاده
2
,
محمد کاظم واعظ موسوی
3
1 - دانش آموخته دکتری یادگیری حرکتی، دانشکده تربیت بدنی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
2 - استاد گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استاد گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه امام حسین(ع)، تهران ، ایران
تاريخ الإرسال : 06 الأربعاء , جمادى الأولى, 1441
تاريخ التأكيد : 25 الأربعاء , ذو الحجة, 1442
تاريخ الإصدار : 23 الأربعاء , ذو القعدة, 1443
الکلمات المفتاحية:
مهارت های شناختی,
مدل آموزشی,
کارکرد اجرایی,
عملکرد حرکتی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: در دهه های اخیر چشم اندازی مبتنی بر مدل آموزشی برای تربیت بدنی مد نظر قرار گرفته که مربیان را برای یادگیری، انتخاب و تمرین طرح های جامع تدریس یاری نموده است. لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تمرین مدل آموزشی بازی های تاکتیکی بر مهارت های شناختی و حرکتی بود.
روش شناسی پژوهش: در این مطالعه نیمه تجربی، نمونه پژوهش حاضر (n=12) دانشجوی دختر تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت بودند که واحد درسی بسکتبال را اخذ نموده بودند. به همین منظور نمونه آماری پژوهش در یک گروه با مدل آموزشی بازی های تاکتیکی آموزش داده شدند. برنامه تمرینی شامل 8 هفته تمرین، هفته ای 2 جلسه و هر جلسه 90 دقیقه بود. این پژوهش شامل سه مرحله پیش آزمون، تمرین و پس آزمون بود. برای بررسی مهارت های شناختی با استفاده از آزمون عملکردی پیوسته و آزمون استروپ، کارکرد اجرایی مورد سنجش قرار گرفت. هم چنین برای بررسی مهارت های حرکتی از ابزار عملکرد حرکتی بازی ها (GPA) استفاده گردید. برای تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و آزمون تی همبسته استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که نمرات کارکرد اجرایی در مرحله پس آزمون نسبت به پیش آزمون، تفاوت معناداری (P<0/ 05) ندارند. در حالی که در آزمون عملکرد حرکتی، مرحله پس آزمون نسبت به پیش آزمون افزایش معناداری (P<0/ 0001) را نشان می دهد.
بحث و نتیجه گیری: به طور کلی، نتایج پژوهش نشان می دهد که آموزش با مدل تاکتیکی باعث بهبود کارکرد اجرایی نمی شود ولی موجب توسعه عملکرد حرکتی بازیکنان بسکتبال می شود.
المصادر:
Best, J. R., Miller, P. H., & Jones, L. L. (2017). Executive functions after age 5: Changes and correlates. Developmental review, 29(3), 180-200.
Butler, J., & Ovens, A. (2015). TGfU and its governance: from conception to special interest group. Agora para la educación física y el deporte, 17(1), 77-92.
Casey, A., Hastie, P., & Jump, S. (2016). Examining student-designed games through Suits' theory of games Sport, Education and Society, 21(8), 1230-1248.
Cristiana, P. (2016). IMPROVING BASKETBALL JUNIORS PLAYERS TRAINING. Ovidius University Annals, Series Physical Education & Sport/Science, Movement & Health, 16(1).
Daniela, M. A., Virgil, T., & Gabriel, G. I. (2017). The Methodological Overview for the Technical-tactical Training in Basketball. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 93, 2173-2179.
Diamond, A. (2018). Effects of physical exercise on executive functions: going beyond simply moving to moving with thought. Annals of sports medicine and research, 2(1), 1011.
Griffin, L. L., Mitchell, S. A., & Oslin, J. L.( 2016). Teaching sports concepts and skills: A tactical games approach: Human Kinetics Publishers (UK) Ltd.
Griffin, L. L. & Oslin, J. L. (2019). Teaching sport concepts and skills: A tactical games approach for ages 7 to 18: Human Kinetics.
Guye, S., De Simoni, C., & von Bastian, C. C. (2017). Do individual differences predict change in cognitive training performance? A latent growth curve modeling approach. Journal of Cognitive Enhancement, 1(4), 374-93.
Hadianfard, H. Najarian, B. Shokrkon, H. & Mehrabizadeh Honarmand, M. (2001). Costraction Persian Form of Trail Marking Test. Journal of psychology(16). P:388-404.
Heppe, H., Kohler, A., Fleddermann, M.-T., & Zentgraf, K. (2018). The relationship between expertise in sports, visuospatial, and basic cognitive skills. Frontiers in Psychology, 7.
Ishihara, T., Sugasawa, S., Matsuda, Y., & Mizuno, M. (2017). Improved executive functions in 6–12-year-old children following cognitively engaging tennis lessons. Journal of sports sciences, 35(20), 2014-2020.
Jayantilal, K., & O’Leary, N. (2017). (Reinforcing) factors influencing a physical education teacher’s use of the direct instruction model teaching games. European Physical Education Review, 23(4), 392-411.
Khodadadi, M., Mashhadi, A. & Amani, H. (2014). Continuous Performance Tes soft ware. Institute for behavioural & cognitive sciences. Tehran, Islamic Republic of Iran.
Khodadadi, M., Saremi, M., khayati, F. & Amani, H. (2014). Complex stroop soft ware. Institute for behavioural & cognitive sciences. Tehran, Islamic Republic of Iran.
Kim, I. (2016). Exploring changes to a teacher’s teaching practices and student learning through a volleyball content knowledge workshop. European Physical Education Review, 22(2), 225-242.
Lezak, M. D., Howieson, D. B. & Loring, D. W. (Eds). (2004). Neuropshychological Assessment (4th ed.). New Yourk: Oxford University Press.
Mateus, N., Santos, S., Vaz, L., Gomes, I., & Leite, N. (2018). The effect of a physical literacy and differential learning program in motor, technical and tactical basketball skills. Revista de psicología del deporte, 24(3), 0073-0076.
Melby-Lervåg, M., Redick, T. S., & Hulme, C. (2016). Working memory training does not improve performance on measures of intelligence or other measures of “far transfer” evidence from a meta-analytic review. Perspectives on Psychological Science, 11(4), 512-534.
Memmert, D., Almond, L., Bunker, D., Butler, J., Fasold, F., Griffin, L., . . . König, S. (2018). Top 10 research questions related to teaching games for understanding. Research Quarterly for Exercise and Sport, 86(4), 347-359.
Nadeau, L., Richard, J.F., & Godbout, P. (2008). The validity and reliability of performance assessment procedure in ice hockey. Physical Education and Sport Pedagogy, 13(1), 65-83.
Nathan, S. (2016). Badminton instructional in Malaysian schools: a comparative analysis of TGfU and SDT pedagogical models. SpringerPlus, 5(1), 1215.
Sandroff, B. M., Hillman, C. H., Benedict, R. H., & Motl, R. W. (2016). Acute effects of walking, cycling, and yoga exercise on cognition in persons with relapsing-remitting multiple sclerosis without impaired cognitive processing speed. Journal of clinical and experimental neuropsychology, 37(2), 209-219.
Rezvani Asl, R., & Rafei Dehbidi, V. (2011). A Big Chang in Coaching: Instruction of Teaching Games Model in Basketball: Eram Shiraz Publishers (in persian).
Smith, W. (2019). Fundamental movement skills and fundamental games skills are complementary pairs and should be taught in complementary ways at all stages of skill development. Sport Education and Society, . 21(3), 431-442.
Soga, K., Shishido, T., & Nagatomi, R. (2017). Executive function during and after acute moderate aerobic exercise in adolescents. Psychology of Sport and Exercise, 16, 7-17.
Soveri, A., Antfolk, J., Karlsson, L., Salo, B., & Laine, M. (2017). Working memory training revisited: A multi-level meta-analysis of n-back training studies. Psychonomic Bulletin & Review, 24(4), 1077-1096.
Stillman, C. M., Watt, J. C., Grove Jr, G. A., Wollam, M. E., Uyar, F., Mataro, M., Erickson, K. I. (2016). Physical activity is associated with reduced implicit learning but enhanced relational memory and executive functioning in young adults. PloS one, 11(9), e0162100.
Tomporowski, P. D., McCullick, B., Pendleton, D. M., & Pesce, C. (2017). Exercise and children's cognition: the role of exercise characteristics and a place for metacognition. Journal of Sport and Health Science, 4(1), 47-55.
_||_