تعیین شایستگیهای معلمان در تدریس آنلاین
الموضوعات :
سارا ابراهیمی
1
1 - عضو هیات علمی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، تهران، ایران
تاريخ الإرسال : 23 الجمعة , جمادى الثانية, 1442
تاريخ التأكيد : 07 الأربعاء , شوال, 1442
تاريخ الإصدار : 23 الأربعاء , ذو القعدة, 1443
الکلمات المفتاحية:
شایستگیها,
تدریس آنلاین,
نظریه فعالیت,
فرایند تدریس,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: با وجود آنکه شناسایی شایستگیهای فرایندمحور تدریس آنلاین میتواند راهنمایی برای معلمان و کارآموزان معلمی باشد، اما هنوز درباره شایستگیهای مبتنی بر فرایند تدریس آنلاین معلمان موارد ناشناخته بسیاری وجود دارد. لذا، پژوهش حاضر با هدف شناسایی شایستگیهای تدریس آنلاین و ارتباط آنها با عوامل جمعیتشناختی معلمان انجام شد.
روش شناسی پژوهش: در این مطالعه از طرح اکتشافی متوالی از نوع ابزارسازی استفاده گردید. در بخش کیفی، روش پژوهش تحلیل محتوا مورد استفاده قرار گرفت و جامعه آماری را همه ی معلمان مقطع متوسطه شهر تهران و منابع نظری و پژوهشی در حوزه آموزش آنلاین و شایستگیهای حرفهای معلمان تشکیل میدادند که با روش نمونهگیری هدفمند از نوع نظری، 30 معلم مقطع متوسطه با تجربه تدریس و یادگیری آنلاین و منابع مرتبط با تدریس آنلاین بر اساس اصل اشباع نظری بهعنوان نمونه انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته با معلمان و کدگذاری یافتهها و همسوسازی آنها استفاده شد. سپس پرسشنامه شایستگیهای تدریس آنلاین با استفاده از عاملهای استخراج شده و بر مبنای نظریه فعالیت تدوین گشت. در بخش کمی، روش پیمایش مورد استفاده قرار گرفت. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مقطع متوسطه شهر تهران با تجربه تدریس و یادگیری آنلاین در سال تحصیلی (1400-1399) بود که از میان آنها 261 نفر با روش نمونهگیری گلوله برفی مجازی بر مبنای جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند. بهمنظور تحلیل دادهها، از تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد پرسشنامه شایستگیهای تدریس آنلاین مبتنی بر نظریه فعالیت بهخوبی با تمرینها و تکالیف کلاسی سازگار است و از نظر ویژگیهای روانسنجی روا و معتبر میباشد و شایستگیهای تدریس آنلاین معلمان بهویژه در انتخاب ابزارهای مناسب و ارزیابی مناسب از یادگیری دانشآموزان نیازمند تقویت است. در بررسی ویژگیهای جمعیتشناختی، جنس، سن و سطح تحصیلات معلمان تأثیر معنیداری بر شایستگیهای تدریس آنلاین نداشت اما تأثیر تجربه تدریس و یادگیری آنلاین معنیدار بود.
بحث و نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاضر میتواند در تدارک هدفمند برنامههای آمادهسازی دانشجومعلمان مبتنی بر موضوعات کنشگری تدریس آنلاین و طراحی برنامههای آموزشی ضمن خدمت جهت توانمندسازی معلمان مورد استفاده قرار گیرد.
المصادر:
Ahmed, M. A., Moradeyo, I., & Abimbola, I. O. (2016). Assesment of perceived academic and incentive needs of Senior Secondary School Biology Teachers in Kwara State, Nigeria. Malaysian Online Journal of Educational Sciences, 4(3), 12–23.
Akiri, A. A., & Ugborugbo, N. M. (2009). Analytic examination of teachers’ career satisfaction in public secondary schools. Studies on Home and Community Science, 3(1), 51–56.
Allen, I. E., & Seaman, J. (2013). Changing course: Ten years of tracking online education in the United States. ERIC.
Barbour, M. K., Siko, J., Gross, E., & Waddell, K. (2013). Virtually unprepared: Examining the preparation of K-12 online teachers Teacher education programs and online learning tools: Innovations in teacher preparation (pp. 60–81). Pennsylvania: IGI Global.
Bigatel, P. M., Ragan, L. C., Kennan, S., May, J., & Redmond, B. F. (2012). The identification of competencies for online teaching success. Journal of Asynchronous Learning Networks, 16(1), 59–77.
Coman, C., Tiru, L. G., Mesesan-Schmitz, L., Stanciu, C., Bularca, M. C. (2020). Online Teaching and Learning in Higher Education during the Coronavirus Pandemic: Students’ Perspective. Sustainability, 12(24), 1-24.
Davis, N., & Roblyer, M. (2005). Preparing teachers for the “Schools that technology built” Evaluation of a program to Train teachers for virtual schooling. Journal of Research on Technology in Education, 37(4), 399–409.
Dong, Y., Chai, C. S., Sang, G.-Y., Koh, J. H. L., & Tsai, C.-C. (2015). Exploring the profiles and interplays of pre-service and in-service teachers’ technological pedagogical content knowledge (TPACK) in China. Journal of Educational Technology & Society, 18(1), 158–169.
Engeström, Y. (1999). Activity theory and individual and social transformation. Perspectives on activity theory. Cambridge: Cambridge University Press.
Garrison, D. R., Cleveland-Innes, M., & Fung, T. S. (2010). Exploring causal relationships among teaching, cognitive and social presence: Student perceptions of the community of inquiry framework. The Internet and higher education, 13(1–2), 31–36.
González-Sanmamed, M., Muñoz-Carril, P.-C., & Sangrà, A. (2014). Level of proficiency and professional development needs in peripheral online teaching roles. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 15(6), 162–187.
Harris, J. B., & Hofer, M. J. (2011). Technological pedagogical content knowledge (TPACK) in action: A descriptive study of secondary teachers’ curriculum-based, technology-related instructional planning. Journal of Research on Technology in Education, 43(3), 211–229.
Jonassen, D. H., & Rohrer-Murphy, L. (1999). Activity theory as a framework for designing constructivist learning environments. Educational Technology Research & Development, 47(1), 61–79.
Kim, Y. (2018). Revisiting classroom practices in East Asian Countries: Examination of within-country variations and effects of classroom instruction. Teachers College Record, 120(7), 7.
Klein, J. D., Spector, J. M., Grabowski, B., De, I., & Teja, L. (2004). Teaching competencies instructor competencies: Standards for face-to-face, online & blended settings. Quarterly Review of Distance Education, 7(2), 195.
Klug, J., Krause, N., Schober, B., Finsterwald, M., & Spiel, C. (2014). How do teachers promote their students’ lifelong learning in class? Development and first application of the LLL Interview. Teaching and Teacher Education, 37, 119–129.
Koh, J. H. L., Chai, C. S., & Tsai, C.-C. (2010). Examining the technological pedagogical content knowledge of Singapore pre-service teachers with a large-scale survey. Journal of Computer Assisted Learning, 26(6), 563–573.
Kopp, B., Matteucci, M. C., & Tomasetto, C. (2012). E-tutorial support for collaborative online learning: An explorative study on experienced and inexperienced e-tutors. Computers & Education, 58(1), 12–20.
Krejcie, R.V., & Morgan, D.W., (1970). Determining Sample Size for Research Activities. Educational and Psychological Measurement, 30, 607-610.
Lektorsky, V. A. (1999). Activity theory in a new era. Perspectives on activity theory (pp. 65–69). Cambridge: Cambridge University Press.
Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic Inquiry. Beverly Hills, CA: Sage Publications, Inc.
Liu, Q., Zhang, S., & Wang, Q. (2015). Surveying Chinese in-service K12 teachers’ technology, pedagogy, and content knowledge. Journal of Educational Computing Research, 53(1), 55–74.
McAllister, L., & Graham, C. (2016). An analysis of the curriculum requirements for K-12 online teaching endorsements in the US. Journal of Online Learning Research, 2(3), 247–282.
Mercer, N., & Howe, C. (2012). Explaining the dialogic processes of teaching and learning: The value and potential of sociocultural theory. Learning, Culture and Social Interaction, 1(1), 12–21.
Michaelowa, K., & Wittmann, E. (2007). The cost, satisfaction, & achievement of primary Education-Evidence from Francophone Sub-Saharan Africa. The Journal of Developing Areas, 41(1), 51–78.
Palinscar, A. S., & Brown, A. L. (1984). Reciprocal teaching of comprehension-fostering and comprehension- monitoring activities. Cognition and instruction, 1(2), 117–175.
Paquette, G. (2007). An ontology and a software framework for competency modeling and management. Journal of Educational Technology & Society, 10(3), 1–21.
Patrick, P. K. S., & Yick, A. G. (2005). Standardizing the interview process and developing a faculty interview rubric: An effective method to recruit and retain online instructors. Internet & Higher Education, 8(3), 199–212.
Peechapol, C., Na-Songkhla, J., Sujiva, S., & Luangsodsai, A. (2018). An exploration of factors influencing self-efficacy in online learning: A systematic review. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 13(09), 64–86.
Planar, D., & Moya, S. (2016). The effectiveness of instructor personalized and formative feedback provided by instructor in an online setting: Some unresolved issues. Electronic Journal of E-Learning, 14(3), 196–203.
Pokhrel, S., & Chhetri, R. (2021). A Literature Review on Impact of COVID-19 Pandemic on Teaching and Learning. 8(1), 133-141.
Rezaa’ee, M. (2020). Identification and Validation of Teachers’ Professional Competencies based on Educational Reform Documents. Journal of education, 36(1), 63-82. [in Persian]
Richter, S. L., & Ware, L. J. (2016). Nurse educator self-assessed technology competence and online teaching efficacy: A pilot study.
Roberts, J. (2018). Future and changing roles of staff in distance education: A study to identify training and professional development needs. Distance Education, 39(1), 37–53.
Savery, J. R. (2005). BE VOCAL: Characteristics of successful online instructors. Journal of Interactive Online Learning, 4(2), 141–152.
Schmidt, D. A., Baran, E., Thompson, A. D., Mishra, P., Koehler, M. J., & Shin, T. S. (2009). Technological pedagogical content knowledge (TPACK) the development and validation of an assessment instrument for preservice teachers. Journal of Research on Technology in Education, 42(2), 123–149.
Sogillo, R. R. O., Guimba, W. D., & Alico, J. C. (2016). Assessment of mathematics teachers in a public and a private School: Implications to the quality of teaching secondary mathematics. Advances in Sciences and Humanities, 2(2), 7–16.
Wang, Y., Wang, Y., Stein, D., Liu, Q., & Chen, W. (2019). Examining Chinese beginning online instructors’ competencies in teaching online based on the Activity theory. J. Comput. Educ., 1-22.
Whitaker, J. P. (2015). Traditional faculty in transition: theory, change, and preparation for the online paradigm. Alabama: The University of Alabama.
Xiao, X. (2018). Supporting the construction of College Teachers’ Information-based teaching ability with online open course system. University Teaching in China, 09, 70–73.
Zurita, G., & Nussbaum, M. (2010). A conceptual framework based on Activity Theory for mobile CSCL. British Journal of Educational Technology, 38(2), 211–235.
_||_