طراحی مدل صلاحیتهای حرفهای معلمان هنر مطالعه موردی: ( مدارس راهنمایی و متوسطه استان فارس)
الموضوعات :
زهرا محاسنی
1
,
حمیدرضا معتمد
2
,
علیرضا قاسمی زاد
3
1 - دانش آموخته دکتری دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران.
2 - استادیار مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران.
3 - استادیار مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران.
تاريخ الإرسال : 03 الجمعة , جمادى الأولى, 1442
تاريخ التأكيد : 16 الأحد , محرم, 1444
تاريخ الإصدار : 29 الثلاثاء , شعبان, 1444
الکلمات المفتاحية:
استان فارس,
مدارس متوسطه,
معلمان هنر,
صلاحیتهای حرفهای,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: هدف پژوهش طراحی مدل صلاحیتهای حرفهای معلمان هنر استان فارس بود. برای این منظور از تحقیق کیفی (تئوری بنیانی) استفاده شد. جامعه آماری شامل تمامی معلمان هنر راهنمایی و متوسطه استان فارس بود.
روش شناسی پژوهش: در این مطالعه جمعآوری دادهها با انجام مصاحبه نیمهساختاریافته آغاز شد و در نهایت با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و بر اساس اصل اشباع مصاحبه، تعداد 20 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روایی و پایایی ابزار پژوهش با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل آماری از روش ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل، تحلیل واریانس دو راهه و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد.
یافته ها: یافتهها نشان داد که صلاحیت حرفهای مدیران و زنان با هم برابر و در مورد متغیرهای دیگر، میزان استفاده از فناوریهای آموزشی مردان را بالاتر از زنان نشان داد. همچنین یافتهها نشان داد که بین صلاحیت حرفهای و سابقه رابطهای مشاهده نشد.
بحث و نتیجه گیری: همچنین یافته ها نشان داد که بین صلاحیت حرفهای و سابقه رابطه ای مشاهده نشد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار LISREL 8.80 و SPSS 23 استفاده شد.
المصادر:
Abdollahi, B., Dadjooye Tavakkoli, A., & Youseliani, G. (2014). Identification and validation of effective teachers’ professional competencies, Quarterly Journal of Educational Innovations, 13(1) 7-24 [In Persian].
Aminbeidokhti, A., Jamshidi, L., & Mohammadi Hoseini, A. (2016). The effect of the total quality management on organizational innovation in higher education mediated by organizational learning. Studies in Higher Education, 41(7), pp. 1153-1166. [In Persian].
Ali Mohammadi, H. Sohrabi, M. & Saberi, A. (2017). Method of teaching physical education teachers as a predictor of students' achievement motivation, Journal of Education and Learning Studies, Volume 9, Number 1, pp. 141-129. [In Persian].
Daneshpajooh, Z. (2003). Evaluation of professional skills of science and mathematics teachers in middle school and presenting methods for its qualitative improvement. Educational Innovations Quarterly, Issue 6, Second Year. [In Persian].
Farahbakhsh, S. & Jafari Sarabi, M. Siah Kamari, E. Gholami, M. & Moradi, S. (2017). Development of scientific-professional qualifications of primary school principals in Lorestan province, two scientific journals of school management, Volume Fifth, first issue, spring and summer 2017. [In Persian].
Farzaneh, M. Pourkarimi, J. & Norouzi, M. (2015). Presenting models of professional competence of high school principals. Website: www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1089454.
Forootan, M. Reshadatjoo, H. & Samani, S. (2019). Developing a Professional Identity Model for Faculty Members (Case Study: Faculty Members of Islamic Azad Universities of Fars Province), Quarterly Journal of New Approach in Educational Management, Year 10, No. 1, Spring 98, consecutive 37. [In Persian].
Huberman, F., Boomhan, T. (2005). Applying TQM, philospphy to the teaching and learning process, Monash university, Malaysia.
Huntly, Helen 2003. Teachers’Work: Beginning Teachers’Conceptions Of Competence, Thesis, Central Queensland University.
Kunter, M., Klusmann, U., Baumert, J., Richter, D., Voss, T., & Hachfeld, A. (2013). Professional competence of teachers: Effects on instructional quality and student development, Journal of Educational Psychology, 105(3) 805.
Khajei, S. (2002). Evaluation of competencies and professional skills of primary school principals to design an appropriate management model, Education Research Institute. 118 (2-1). Pp. 133-164. [In Persian].
Maleki, H. (2005). Teacher Professional Qualifications, Tehran, Madrasa Publications. [In Persian].
Momeni Mahmoui, H, Rouhani, Z. (2017). Investigating the relationship between professional competencies and job motivation with teachers' willingness to participate in curriculum development. Journal of New Approach in Educational Management, 8 (31), 239-256. [In Persian].
Naderi, E. Hajizadeh, M. Shariatmadari, A. & Seif Naraghi, M. (2011). Study and comparison of professional skills of teachers of basic sciences and humanities courses in middle school of Behshahr city in order to provide methods for improving the quality of these skills, Educational Management Research, 2 (2) pp. 75-96. [In Persian].
Najafi, M. Ghahremani, Abolghasemi, M. & Arefi, M. (2018). Designing and explaining the model of professional competencies of preschool principals, Journal of New Approach in Educational Management, Year 9, Issue 2, Summer 97, consecutive 34. [In Persian].
Rahimi, G. (2019). "Vocational and technical education in Lebanon: Strategic issues and challenges". International Education Journal,: 259-272. [In Persian].
Rahmanifar, R. (2013). The relationship between the professional competencies of English language teachers and the sense of self-efficacy and creativity (Master Thesis), Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran. [In Persian].
Safi, A. (2014). Primary Education, First and Secondary Secondary School, Tehran, Organization for the Study and Compilation of University Humanities Books (Position). [In Persian].
Selvi, K. ( 2010). Teachers’ competencies, Cultura International Journal of Philosophy of Culture and Axiology, 7(1) 167-175.
Tahvilian, H. (2015). The place of art in the document of fundamental change, Zamzameh, No. 8, Teachers' Media, the second half of December, 159. [In Persian].
Valica, M. & Rohn, T. (2013). Development of the Professional Competence in the Ethics Teachers, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 106, 865-872.
Villegas-Reimers, E. (2007). Teacher professional development: an international review of the literature. UNESCO; International Institute for Educational Planning.
Young, M., Dulewicz, V (2005). A model of command, leadership and management competency in the British Royal Navy. Leadership & Organization Development Journal, 26(3) pp.228-241.
Zvan, M., & Lesnik, B.( 2014). Competencies for teachers of physical and health education, Research in Physical Education, Sport & Health, 3(1).
Zygaitiene, B., Barkauskaitė, M., & Miskinienė, M. ( 2013). Professional competences of a teacher during the period of educational paradigm transformation in Lithuania, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 83, pp.165-169.
_||_