طراحی الگوی عملیاتی تقاضای معلمان دوره های تحصیلی ابتدایی و اول متوسطه
الموضوعات :
صمد برزویان
1
,
فائزه محمداسمعیلی
2
,
عباس عباسپور
3
1 - استادیار، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
3 - دانشیار، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
تاريخ الإرسال : 06 الثلاثاء , جمادى الثانية, 1442
تاريخ التأكيد : 23 الأربعاء , رمضان, 1442
تاريخ الإصدار : 28 الخميس , جمادى الأولى, 1444
الکلمات المفتاحية:
الگوی عملیاتی,
تقاضای معلمان,
دوره ابتدایی و اول متوسطه,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: هدف از مقاله حاضر، طراحی الگوی عملیاتی تقاضا و برآورد معلمان مورد نیاز در دوره ابتدایی و متوسطه اول طی سال های 1404-1399 بود.
روش شناسی پژوهش: این مقاله از منظر رویکرد از نوع پژوهش های کمی، از نظر هدف، در زمره پژوهش های کاربردی و از منظر نحوه گردآوری داده ها، در قسمت طراحی الگوی عملیاتی از نوع مطالعه کتابخانه ای و در بخش برآورد معلمان از نوع پژوهش های بررسی موردی بود. جامعه و نمونه آماری تحقیق شامل 358،897 معلم مشغول به خدمت در دوره های تحصیلی ابتدایی و اول متوسطه درسال تحصیلی 99 - 1398 (سال پایه) بوده است. پژوهش حاضر با استفاده از مطالعات اسنادی و میدانی پیشین و تحلیل اطلاعات و یافته های آن مطالعات انجام پذیرفت و در آن به روش توصیفی- تحلیلی به تفسیر انتقادی و تاویل داده ها با هدف به دست آوردن برآوردی از تعداد معلمان مورد نیاز پرداخته شد. در این پژوهش، ضمن تشریح مراحل الگوی عملیاتی تقاضای معلمان مورد نیاز، تعداد معلمان دوره ابتدایی و اول متوسطه به طور کلی و به تفکیک دروس منطبق بر تراکم کلاسی و تعداد کلاس مورد نیاز، در سه سناریو متوسط تراکم عملکردی، حداکثر مطلوب تراکم دانش آموزی و تراکم استاندارد دانش آموزی تا سال تحصیلی 05 - 1404 برآورد گردید.
یافته ها: متوسط رشد سالانه معلمان ابتدایی تقریبا 1.25% و بیشترین تعداد معلمان ابتدایی حدودا معادل325،000 نفر در سال 04 - 1403 و متوسط رشد سالانه معلمان دوره اول متوسطه تقریبا 2.7% و حدودا معادل 178،000 نفر در سال 05 - 1404 برآورد شد.
بحث و نتیجه گیری: سرانجام، با تاکید بر الگو و برآورد ارائه شده، نتایجی احصاء گردید که می تواند در جهت اخذ ساز و کار های مناسب در حیطه جذب معلمان مورد نیاز دوره آموزش و پرورش عمومی کشور از طرق مختلف ( فارغ التحصیلان متعهد خدمت دانشگاه فرهنگیان، استخدامی های ماده 28و ... ) راهگشا باشد.
المصادر:
Ahanchian, M., Aref, M. (2016). Manpower Planning for Predicting the Demands of Academic Members at Firdausi University, Quarterly Journal of Research in Human Resources Management. (23): 79-102. [in Persian]
Amidi, S. (2011). Explain the role and status of teacher education in the Islamic Republic of Iran,(MSc dissertation, AlzahraUniversity, tehran, Iran). [in Persian]
Asgari, M. (1998). Population and its educational needs; Past, present and future (1300-1400) - A study of the evolution of the country's population and the population required for education during the period (1350-1400), Research Working Group .[in Persian]
Collection of approvals of the Higher Education Council. (2017). Secretariat of the Higher Education Council. Tehran: Sades Publishing .[in Persian]
Dalton, P. (2020). Teacher supply. In S. Bradley & C. Green (Eds.), The economics of education: A comprehensive overview (2. ed., pp. 391-402). Academic Press.
Drucker, P (1999). Management Challenges in the 21st Century (Tolouee,M),tehran: Rasa Publications. [in Persian]
Emadi, S. , Amir Hosseini,S. , hamidi, M (2020). Developing a Strategic Plan for Human Resources Management at the Ministry of Sports and Youth, Journal of New Approaches in Educational Administration. 11(42): 1-26 .[in Persian]
Fernandes, R., Gouveia, B., & Pinho, C. (2013). A real options approach to labour shifts planning under different service level target. European Journal of Operational Research.
Goraki, E. , Masoumi, R., Negahdari. S., Masoumi,S. (2017). Estimating required administrative staffing based on timing method in Shiraz University of Medical Science. Journal of strategic management researches. 23(64): 119-134.[in Persian].
Haghparast lati, T. (2014). On the Effect of Educational Action Research Training on Improving Teachers’ the Teaching-learning Process in Tehran Primary Schools, Journal of New Approaches in Educational Administration. 5(17): 201-220 .[in Persian]
Imani, H. , Gholipour, A. ,Azer, A., Pourezzat, A.(2019). Identifying Components of Staffing System to Develop Administrative Integrity, Journal of Public Administration. 11(2): 251-284.[in Persian]
Jahanian, R. (2010). Strategies for optimizing the planning of education manpower in Tehran, Quarterly Journal of Curriculum Planning Knowledge & Research In Educational Sciences. 23(24): 61-84 .[in Persian]
Khordehgir, S. , Askari, A., Ranjbar, M. (2017). The Investigation of Human Resource Development and its Impact on the Effectiveness of Employees Performance in Awqaf and Charity Administration at Fars Province, Journal of New Approaches in Educational Administration. 8(30): 245-262.[in Persian]
Mohammadi, A. (2008). Evaluation of manpower planning in Iranian education and its problems, Quarterly Journal of Education. 94(2): 147-176 .[in Persian]
Mohebi, Z. (2017). Estimating the demand for skilled manpower Faculty of Allameh Tabatabai University for the years 1396 to 1400,(MSc dissertation, Allameh Tabatabai University, tehran, Iran). [in Persian]
Nave ebrahim, A, Pourkarimi, J. (2008). "Providing a conceptual model for improving faculty members of universities and higher education centers, Journal of Research in Educational Systems. 2(5): 101-120 .[in Persian]
Shimon,D,. Randall, S. (1999). Personnel and human resource management ( Tousi,M, Saebi,M), tehran: Public Management Training Center Publications. fourth edition. .[in Persian]
Smadar Donitsa Schmidt & Ruth Zuzovsky. (2014). Teacher supply and demand: The school level perspective. American Journal of educational research. 2(6), 420-429.
Taheri, S. , Jafari, S., kia, A. (2019). Prediction and analysis of teacher supply and demand in the Iranian education system until 1415, First conference on Economics Education: Financial and Human Resource management ( challenges, Issues and courses of action).[in Persian]
Tahmasebzade sheikhlar, D. , Ebadi sharaf abad, M. (2019). A phenomenological study of the experiences of PhD educated teachers from their encounter with human resource-based services, Journal of New Approaches in Educational Administration. 10(37): 133-160 .[in Persian]
Vasefian, F. , Khosravi, M. (2014). Relationship between Communication Skills and Conflict Resolution Management Strategies among Secondary School Principals, . Journal of New Approaches in Educational Administration. 5(19): 59-74 .[in Persian]
Williams, P. (1979). Planning teacher demand and supply. Unesco; International Institute for educational planning.
_||_