اعتباربخشی الگوی تدوین شده برنامه درسی مدیریت اقتصاد خانواده
الموضوعات :
سعیده طاهری طیبی
1
,
سید احمد هاشمی
2
,
عباس قلتاش
3
,
علی اصغر ماشین چی
4
1 - علوم تربیتی، برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد لامرد، ایران
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد لامرد،دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت،دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
4 - استادیارگروه علوم تربیتی، واحد لامرد،دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران
الکلمات المفتاحية: اعتبار بخشی, متوسطه دوم, برنامه درسی مدیریت اقتصاد خانواده,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: هدف این پژوهش اعتباربخشی الگوی تدوین شده برنامه درسی مدیریت اقتصاد خانواده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر چگونگی گردآوری دادهها توصیفی پیمایشی است.
روش شناسی پژوهش: جامعهی آماری شامل 97 نفر (34 مرد و 63 زن) از سرگروه های آموزشی دروس مطالعات اجتماعی استان فارس بودند که کل جامعه با روش سرشماری به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهی محقق ساخته منطبق بر مولفههای (هدف، محتوا، استراتژیهای یادگیری و ارزشیابی) شامل 56 سؤال بر مبنای مقیاس لیکرت طراحی گردید. روایی محتوایی پرسشنامهی پژوهش مورد تأیید متخصصان قرار گرفت و پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برابر با 81/0 حاصل گردید.
یافتهها و نتیجه گیری: برای ارزیابی اینکه آیا میانگین وضعیت برنامه درسی دوره متوسطه دوم در رابطه با اهداف، محتوا، استراتژی های یاددهی-یادگیری و ارزشیابی مدیریت اقتصاد خانواده تا چه حد همسو با اهداف این درس است و بهطور معنیداری اختلاف دارد یا خیر، آزمون t تک نمونه ای بر اساس نمرات پرسشنامه اجرا شد. مقدار آزمون t تک نمونه ای نشان داد که با اطمینان 99% و سطح خطای کوچکتر از 01/0 تفاوت آماری معناداری بین دو میانگین واقعی و مفروض وجود دارد (000/0=p). بنابراین، براساس این نتایج، از دیدگاه پاسخگویان وضعیت برنامه درسی دوره متوسطه دوم در رابطه مولفه های مدیریت اقتصاد خانواده در حد مطلوبی میباشد. و برای بررسـی اینکه هر یک از سـازههای پژوهش تا چه حد با نشـانگرهای انتخاب شـده جهـت سنجش آنها دارای همسـویی هستند از مدل اندازهگیری یا همان تحلیل عاملی تائیدی به تفکیک متغیرهای اصـلی پژوهش استفاده شد. نتایج نشان داد با توجه به این که مقدار ریشه دوم برآورد واریانس خطای تقریب RMSEA برای مدل اولیه کمتر از 08/0 گزارش شده است، لذا جهت استفاده از این سازه در طراحی مدل ساختاری تحقیق و آزمون فرضیات به لحاظ آماری نیازی به انجام اصلاحات نیست و مدل از برازش خوبی برخوردار است.
_||_