تأثیرآموزش هدف گذاری بر خود تنظیمی و انگیزش تحصیلی در دانش آموزان نوجوان پسر شهر اصفهان
الموضوعات :
محمد کوچکی
1
,
علیرضا بخشایش
2
,
سمانه اسعدی
3
1 - کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
2 - دانشیار روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
3 - استادیار روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
تاريخ الإرسال : 01 السبت , شعبان, 1440
تاريخ التأكيد : 17 السبت , ربيع الأول, 1443
تاريخ الإصدار : 15 الإثنين , محرم, 1443
الکلمات المفتاحية:
انگیزش تحصیلی,
نوجوانان,
دانش آموزان,
خود تنظیمی,
هدف گذاری,
ملخص المقالة :
چکیده
مقدمه و هدف: هدف پژوهش تأثیر آموزش هدفگذاری بر خودتنظیمی و انگیزش تحصیلی در دانش آموزان نوجوان پسر شهر اصفهان بوده است.
روششناسی: جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان پسر پایه اول متوسطه شهر اصفهان بودند که از میان دانش آموزان متوسطه شهر اصفهان در سال 97 مراجعه کننده به موسسه سلامت اندیشان مهر، بهطور تصادفی ساده انتخاب شده و تعداد 40 نفر از دانش آموزان با خودتنظیمی پایین و انگیزش تحصیلی پایین انتخاب شدند که از طریق پرسشنامه خودتنظیمی بوفارد و همکاران که در سال ۱۹۹۵ طراحی و توسط کدیور در سال ۱۳۸۰ در ایران هنجاریابی شده است و نیز مقیاس انگیزش تحصیلی AMS (2009) شناسایی شدند و بهصورت تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل جایابی شدند. نوع پژوهش نیمه آزمایشی است. پس از انجام پیش آزمون گروه آزمایشی 8 جلسه آموزش هدفگذاری دریافت کرد ولی گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. برای بررسی تفاوت میانگینها از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) با استفاده از نرمافزارSPSS ویراست21تحلیل شد
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش هدفگذاری بر خودتنظیمی و انگیزش تحصیلی در دانش آموزان نوجوان پسر شهر اصفهان تأثیر معنیداری داشته و باعث افزایش خودتنظیمی و افزایش انگیزش تحصیلی گردیده است.
المصادر:
Abedi, S. Saeidipour, B. Seyf, M.Farajollahi, M. (2017).The Structural Model of Relationships of the Epistemological Beliefs and Self-Regulatory Learning Strategies: The Mediating Role of Educational Self-efficacy and Achievement Goals. Journal of New Approaches in Educational Administration, 8 (31), 211-238. [In Persian]
Ashari, N. Shafiabadi, A, Sudani, M. (2009). Evaluation of the effectiveness of teaching learning strategies on academic performance and self-regulated learning Ahvaz pre- University students. Journal of New Findings in Psychology, 13 (5), 7- 22. [In Persian]
Azizi, B. (2019). Intermediation role of academic passion in the relationship between goal orientation and academic self-efficacy. Journal of New Approaches in Educational Administration, 10 (39), 315-336. [In Persian]
Bembenutty, H.(2008). Self-Regulation of learning and academic delay of gratification: Gender and ethnic difference among college students. Journal of Advanced Academics, 18, 586-616.
Broadbent, J. Poon, W. (2015). Self-regulated learning strategies& academic achievementin online higher education learning environments: A systematic review. The Internet and Higher Education, 27, 1-13.
Kadivar, P. Farzad, V. Dasta, M. (2009). Relationship between achievement goals and self-regulatory strategies with mathematical problem solving performance. Journal of Educational Psychology. 23 (8), 385-407 [In Persian]
Locke, E. A. & Latham, G. P. (2005). Goal setting theory: theory building by induction, in: K. longitudinal university samples. Journal of Research in Personality, 37, 319-338.
Magno, C. (2010). Assessing Academic Self-regulated learning among Filipino college students: the factor structure and item fit, The International Journal of Educational and Psychological Assessment, 5, 61-76.
Meltzer, L. (2004). Executive function in the classroom: Meta-cognitive strategies for fostering academic success and resilience, paper presented at the learning differences conference, Cambridge, MA.
Pintrich, P. R. (2000). The role of gouls orientation in self-regulated learning. Hand book of self Pintrich, P. R. (2004). A conceptual framework for assessing motivation and self- regulated learning in college student. Educational Psychology Review, 16 (4), 385-407.
Turan, S, Demirel, O. (2010). The Relationship between Self-Regulated Learning Skills and Achievement: A Case from Hacettepe University of Medical School, H. U. Journal of Education. 38, 279-291
Yadollahzadeh, A. Yaghoubi, A. Mohagheghi, H. (2012). The effect of goal setting training on self-efficacy and academic achievement of first female high school
Journal of Online Psychological Knowledge. 1 (3), 126-134 [In Persian]
Yaqubi, A. (2015). The effect of goal setting training on achievement goals and achievement motivation. Journal of Cognitive Strategies in Learning. 3 (5), 91-105 [In Persian]
Zimmerman, B. J. Martinez-Popns. M. (1986) .Development of a Structured interview for assessing students use of self–regulated learning strategies. American Educational Research Journal, 23, 614-628.
_||_