شناسایی مؤلفههای آموزش کارآفرینی زنان بر اساس استانداردهای سازمان بینالمللی کار در ایران
الموضوعات :
فاطمه آبدری
1
(دانشجوی دکتری کارآفرینی، واحد علیآبادکتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآبادکتول، ایران)
فریدون آزما
2
(گروه روانشناسی و مدیریت آموزشی، واحد علیآبادکتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآبادکتول، ایران)
محمود رضا چراغعلی
3
(استادیار، گروه مدیریت، واحد علیآبادکتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآبادکتول، ایران)
محمد باقر گرجی
4
(استادیار، گروه مدیریت، واحد علیآبادکتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآبادکتول، ایران)
الکلمات المفتاحية: آموزش کارآفرینی, ویژگیهای فردی, فرهنگی و قانونی, سازمان بینالمللی کار,
ملخص المقالة :
هدف از اجرای این پژوهش شناسایی مؤلفهها و ویژگیهای خاص آموزش کارآفرینی زنان بر اساس استانداردهای سازمان بینالمللی کار در ایران بود. روش پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش کیفی- تحلیل محتوا بود. جامعه آماری پژوهش، اساتید دانشگاهی، مدیران و کارشناسان خبره آموزشی با تجربیات کافی و موفق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بودند که تعداد 20 نفر از این جامعه آماری برای نمونه تحقیق انتخاب شدند. نمونهگیری در این پژوهش با روش گلوله برفی انجام شد و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. از اینرو، انجام مصاحبه با خبرگان پس از انجام 20 مصاحبه متوقف گردید. گردآوری دادههای کیفی از طریق مصاحبههای عمیق با سوالات باز انجام گرفت. در بخش کیفی برای تعیین روایی، براساس هشت راهبرد کرسول (2007) و برای بررسی پایایی، از روش توافق درون موضوعی دو کدگذار ( وال، 2007) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از مصاحبهها با استفاده از کدگذاری با رویکرد باز و محوری صورت گرفت و به این منظور از نرم افزار MAXQDA 2018 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد: آموزش کارآفرینی زنان بر اساس استانداردهای سازمان بینالمللی کار شامل مؤلفههای "پیش نیازهای آموزش کارآفرینی زنان"، "الگوهای آموزش کارآفرینی زنان"، "ویژگیهای آموزش کارآفرینی زنان"، "ویژگیهای فردی زنان برای آموزش کارآفرینی"، "مولفههای فرهنگی" و "مولفههای قانونی" است.
_||_