ارائه الگوی مهارتآموزی دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر همدان
الموضوعات :هادی جمشیدی 1 , علیرضا فقیهی 2 , محمدرضا یوسف زاده چوسری 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی اراک، اراک، ایران.
2 - استادیار ، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی اراک، اراک، ایران.
3 - استاد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا همدان، همدان، ایران.
الکلمات المفتاحية: دانش آموزان, اشتغال زایی, دوره دوم متوسطه, مهارت آموزی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: مهارت آموزی دانش آموزان در مدارس یکی از مباحثی است که در سالهای اخیر به دلیل رشد بیکاری و افزایش شکاف بین آموزشهای مدارس و نیاز بازار کار مورد توجه قرار گرفته است. هدف پژوهش ارائه الگویی برای ارتقاء مهارتآموزی به منظور اشتغالزایی دانشآموزان دوره دوم متوسطه بود.
روش شناسی پژوهش: پژوهش از نظر هدف جزء تحقیقات کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا آمیخته اکتشافی بوده است. در بخش کیفی از روش تحلیل اسنادی و روش تحلیل مضمون استفاده شده است و در بخش کمی از روش پیمایشی استفاده شده است. مشارکت کنندگان در بخش کیفی را سند برنامه درس ملی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تشکیل میدهند و در بخش کمی نمونه آماری شامل 300 نفر از معلمان دوره دوم متوسطه میباشد که به روش طبقهای نسبتی انتخاب شدند. ابزار گرداوری اطلاعات تحلیل کیفی اسناد و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته است. تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی به روش کدگذاری، مقولهبندی با بهره گیری از چک لیست محقق ساخته انجام شده است در بخش کمی از شاخصهای آمار توصیفی مانند میانگین، فراوانی، انحراف معیار و درصد و آزمون آمار استنباطی تی تک نمونهای استفاده شده است.
یافتهها: نتایج تجزیه و تحلیل اسناد 93 مضمون پایه در 4 مضمون سازمان دهنده هدف، محتوا، راهبردهای یاددهی ویادگیری و ارزشیابی شناسایی کرده است که حول مضمون فراگیر الگوی ارتقاء مهارت آموزی جهت اشتغال پذیری دانش آموزان دوره متوسطه گرد آمده است. یافتههای پژوهش مؤلفههای ویژگیهای برنامه مهارت آموزی برای اشتغال زایی را قالب عناصر هدف (شناختی، عاطفی و مهارتی)، محتوا، راهبردهای یاددهی و یادگیری و ارزشیابی شناسایی کرده است. با توجه به نتایج پژوهش میانگین وضعیت برنامه مهارت آموزی در مدارس دوم متوسطه 96/1 است که پایین تر از حد متوسط است. الگوی پیشنهادی در قالب چهار عنصر هدف (شناختی، عاطفی و مهارتی)، محتوا، راهبردهای یاددهی و یادگیری و ارزشیابی اقدام گردید و اعتبار الگوی پیشنهادی نیز از نظر متخصصان از اعتبار لازم برخوردار بود.
بحث و نتیجهگیری: بکارگیری این مدل در نظام آموزشی مدارس می تواند منجر به افزایش بهره وری، کارایی ، تحرک اجتماعی، پیشرفت شغلی، خلاقیت و نوآوری شود.
_||_