ارائه مدلی برای توانمندسازی مدیران دوره متوسطه شهر اصفهان
الموضوعات :
حبیب الله گودرزی دورکی
1
,
حسین مهرداد
2
,
ابراهیم پور حسینی
3
1 - دانش آموخته دکتری ، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی لرستان، ایران
2 - استادیار مدیریت آموزشی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران
3 - استادیار مدیریت آموزشی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران
تاريخ الإرسال : 11 الجمعة , رجب, 1441
تاريخ التأكيد : 03 الأربعاء , ذو القعدة, 1441
تاريخ الإصدار : 18 الجمعة , جمادى الثانية, 1443
الکلمات المفتاحية:
مدل,
توانمندسازی مدیران,
آموزش و پرورش مؤلفهها,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر طراحی و ارائه مدل توانمندسازی مدیران دوره متوسطه شهر اصفهان بود. روش پژوهش حاضر ترکیبی ( کیفی کمی) و نوع پژوهش کاربردی بود. در بخش کیفی، با مطالعه ادبیات موضوع، مولفه های توانمندسازی مدیران شناسایی و برای بومی سازی آن ها در شهر اصفهان ازتکنیک دلفی استفاده گردید. دراین بخش مشارکت کنندگان در پژوهش، خبرگان(آگاهی دهندگان کلیدی استادان دانشگاهی،کارشناسان ستادی ومدیران ستادی )حوزه ۱۰نفربودند.ابتدا با رویکرد اکتشافی تطبیقی و مطالعه ادبیات موجود، از بین مولفه های متعدد و متنوع توانمندسازی مدیران، مولفه های مرتبط استخراج شد، در گام اول با بهره گیری از مبانی نظری و بر اساس دیدگاه خبرگان مولفه ها شناسایی شده طبقه بندی شدند
روش شناسی پژوهش: در این پژوهش نیز شامل مصاحبه و پرسشنامه بودند که اعتبار آن از دیدگاه متخصصان و آزمون آلفای کرونباخ(80/0=a) مطلوب ارزیابی شدند. یافتهها نشان دادند شاخصها و مؤلفههای توانمندسازی مدیران در 5 بعد شامل (دانش و آگاهی با میانگین 18/4، بعد نگرشی با میانگین91/2، فردی83/2، سازمانی66/2 و مهارتی43/2) 10 مؤلفه و 61 شاخص قابل طبقهبندی هستند
یافتهها: تحلیل نتایج آزمون t نشان داد تفاوت میانگین الگو ارائه شده در همه ی بخشها با میانگین مورد انتظار در سطح خطای 1 درصد معنادار است (01/0<P).
بحث و نتیجهگیری: الگوی ارائه شده با اطمینان 99 درصد از نظر متخصصان مورد تأیید قرار گرفته و از برازش مناسبی برخوردار است
المصادر:
Aiken, Ema, (2014), “Effective Factores in Educational Manager’s Empowering”, Journal of Organizational Behavior, 21(3), 249–269.
Asgariyan, M. (2013). Organization and administration of Education. Tehran: Amirkabir Pub. [in persian]
Bakhshizadeh, A., & Amini, M. (2012). Organizational and Employee Empowerment Management. Tehran: Termeh Pub. [in persian]
Biemann, T., Kearney, E., & Marggraf, K. (2015). Empowering leadership and managers' career perceptions: Examining effects at both the individual and the team level. The Leadership Quarterly, 26(5), 775-789.
Blanchard, K. H., Fowler, S., & Hawkins, L. (2017). Self Leadership and the One Minute Manager: Gain the mindset and skillset for getting what you need to succeed. William Morrow.
Bowen, D. E., & Lawler III, E. E. (2006). The empowerment of service workers: What, why, how, and when. Managing innovation and change, 33, 155-169.
Brundrett, M. Sc Dering, A. (2016). The rise of leadership development programmes: A global phenomenon and a complex web. School Leadership 8 Management, 26(2), 89-99.
Campbell, P. (2010). Against the tide challenges of leading a sustainable school. Retrieved from http://dera. ioe. ac. uk/2089/1/against-the-tide. pdf.
Chaharlang Bakhtiyari, M. (2011). Identifying and prioritizing the factors affecting the managers’ empowerment in elementary and middle schools of Tehran, district 7. Thesis, Payame Noor University, Tehran branch. [in persian]
Conger, J., & Kanungo, A. (2009). The charismatic leaders. NY: Jersey Bass. Retrieved 25th Feb, 2009 from the internet sources.
Dastgah, Abbas, (2016), "Empowering Human Resources with New Strategies in the Third Millennium", Tehran, pub: Mahvareh. [in persian]
Deniz, H., & Borgerding, L. A. (Eds.). (2018). Evolution education around the globe. Springer.
Elmazi, E. (2018).The Role of Principal's Power and Teacher Empowerment, European Scientific Journal October 2018 edition 14(28):96-114
Hanifi, F., & Karamali, A. (2013). Investigation of the managers’ performance in terms of the components of managers’ empowerment in Tehran high schools. Journal of Educational Management Studies, 3 (15), 11-101. [in persian]
Horng، L.، Klasik، D.، & Loeb، S. (2010). Principal's time use and school effectiveness. American journal of education، 116(4)، 491-523.
Iranzadeh, S. (2017). Indentifying and prioritizing the relationship between employee empowerment components by ISM approach. Journal of Human Resource Management, 7 (27), 1-23. [in persian]
Kamali, Y. (2016). Proposing a model for investigation of human resource empowerment factors. Journal of Human Resource Management Development and Support, 2015 (36), 95-120[in persian]
Mafora, T. P. & Schulze, S. (2012). The job satisfaction of principals of previously disadvantaged schools: new light on an old issue. South African Journal of Education, 3(2): 227–239.
Mohammadi, M.; Fadavi, M.; and Farhadi, H. (2017). Comparative study of the concept and dimensions of managers’ empowerment in elementary schools of Iran and several developed countries. Journal of Educational innovations, 16 (4), 25-56. [in persian]
Montazeri, E. (2016). Empowerment (in public administration) including assignment and authorization. Tehran: Sarafraz Pub. [in persian]
Najafi, M. (2011). Investigation of the factors affecting empowerment of school managers in Islamabad-e Gharb city. Thesis, Payame Noor University, Tehran branch. [in persian]
Ozarally Nurdan, (2015), “Linking Empowering Leader to Creativity: The Moderating Role of Psychological (Felt) Empowerment”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 22(181): 366-376
Quinn, R. W., Spreitzer, G. M., & Lam, C. F. (2012). Building a sustainable model of human energy in organizations: Exploring the critical role of resources. Academy of Management Annals, 6(1), 337-396.
Rahimiyan, H.; Abbaspour, A.; Ghiyasi Nodoshan, S.; and Akbari, M. (2019). Design and validation of the model of university chancellors’ competencies in public universities of Kabul. Scientific-Research Journal of New Approach in Educational Administration, 10 (40), 1-29. [in persian]
Rezaei, B., & Tarin, H. (2017). Meta-analysis of the studies investigating the factors affecting school managers’ performance and empowerment. Journal of School Management. 5 (2), 121-142. [in persian]
Salehi, M.; Ghaltash, A.; and Mortezaei, H. (2013). The relationship of creativity and participation with faculty members’ empowerment in Islamic Azad University: case study of Marvdasht branch. Scientific-Research Journal of New Approach in Educational Administration, 4 (3), 99-116. [in persian]
Seyyed Javadin, S. R.; Heidari, H.; and Shahbaz Moradi, S. (2009). Investigation of the factors affecting human force empowerment in service areas: case study of banking system. Journal of Public Administration, 1 (2), 75-88. [in persian]
Soleimani, N & Motahhari, A.S.( 2009) The Relationship between Empowerment and Job Commitment of Principals in Secondary Schools in Semnan Province. Quarterly Journal of Research in Curriculum Planning,1(23).
Supovitz, J. Sirinides, P. & May, H. (2010). How principals and peers influence teaching and learning. Educational Administration Quarterly, 46(1), 31-56.
Taghipour Zahir, A., & Jahanian, R. (2013). Investigation of the dimensions of educational managers’ empowerment to propose a useful framework to be adopted by school managers. Journal of Management Studies, 20 (4), 121-136. [in persian]
Taghvaei Yazdi, M. (2012). The relationship between information technology and psychological empowerment of educational managers in Sari, district one. Journal of Information and Communication Technology in Educational Sciences, 4 (20), 97-116. [in persian]
Thomas K, Welthose B.A(1990). Cognitive element of empowerment. Academy of management review,Vol 15.No 4.
Tindowen, D. J. (2019). Influence of Empowerment on Teachers’ Organizational Behaviors. European Journal of Educational Research, 8(2), 617-631. doi: 10.12973/eu-jer.8.2.617
Torsten B, Eric K, Kathrin M, (2010), “Empowering leadership and managers' career perceptions: Examining effects at both the individual and the team level”, The Leadership Quarterly, 26(12): 775-789.
Woten, D., & Cameron, K. (2012). Empowerment and Authorization. Translated by Orei Yazdi, B., Tehran: Management Education & Research Institute. [in persian]
Yi, C., (2017), “Manager’s Empowerment and Teacher’s Social Capital”, Academy of Management Journal, 53(1), 107–128.
Zhang, X., & Bartol, K. M. (2010), “Linking manager’s empowerment and employee creativity: The influence of psychological empowerment, intrinsic motivation, and creative process engagement in School”, Academy of educational management journal, 53(1), 107-128..
_||_