ارائه مدلی برای توانمندسازی مدیران دوره متوسطه شهر اصفهان
الموضوعات :
حبیب الله گودرزی دورکی
1
(دانش آموخته دکتری ، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی لرستان، ایران)
حسین مهرداد
2
(استادیار مدیریت آموزشی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران)
ابراهیم پور حسینی
3
(استادیار مدیریت آموزشی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران)
الکلمات المفتاحية: مدل, توانمندسازی مدیران, آموزش و پرورش مؤلفهها,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر طراحی و ارائه مدل توانمندسازی مدیران دوره متوسطه شهر اصفهان بود. روش پژوهش حاضر ترکیبی ( کیفی کمی) و نوع پژوهش کاربردی بود. در بخش کیفی، با مطالعه ادبیات موضوع، مولفه های توانمندسازی مدیران شناسایی و برای بومی سازی آن ها در شهر اصفهان ازتکنیک دلفی استفاده گردید. دراین بخش مشارکت کنندگان در پژوهش، خبرگان(آگاهی دهندگان کلیدی استادان دانشگاهی،کارشناسان ستادی ومدیران ستادی )حوزه ۱۰نفربودند.ابتدا با رویکرد اکتشافی تطبیقی و مطالعه ادبیات موجود، از بین مولفه های متعدد و متنوع توانمندسازی مدیران، مولفه های مرتبط استخراج شد، در گام اول با بهره گیری از مبانی نظری و بر اساس دیدگاه خبرگان مولفه ها شناسایی شده طبقه بندی شدند روش شناسی پژوهش: در این پژوهش نیز شامل مصاحبه و پرسشنامه بودند که اعتبار آن از دیدگاه متخصصان و آزمون آلفای کرونباخ(80/0=a) مطلوب ارزیابی شدند. یافتهها نشان دادند شاخصها و مؤلفههای توانمندسازی مدیران در 5 بعد شامل (دانش و آگاهی با میانگین 18/4، بعد نگرشی با میانگین91/2، فردی83/2، سازمانی66/2 و مهارتی43/2) 10 مؤلفه و 61 شاخص قابل طبقهبندی هستند یافتهها: تحلیل نتایج آزمون t نشان داد تفاوت میانگین الگو ارائه شده در همه ی بخشها با میانگین مورد انتظار در سطح خطای 1 درصد معنادار است (01/0<P). بحث و نتیجهگیری: الگوی ارائه شده با اطمینان 99 درصد از نظر متخصصان مورد تأیید قرار گرفته و از برازش مناسبی برخوردار است
_||_