طراحی و اعتبارسنجی الگوی توسعه حرفهای برای مدیران مدارس متوسطه: مورد مطالعه مدیران مدارس استان خراسان شمالی
الموضوعات :
مرتضی آخری
1
(دانش آموخته دکتری مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران)
مریم تقوایی
2
(استادیار رشته مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران)
سعید صفاریان همدانی
3
(استادیار رشته مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران)
الکلمات المفتاحية: مدیران مدارس, توسعه حرفه ای, رهبران آموزشی, الگوی توسعه حرفه ای,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: یکی از ظرفیتهای توسعه منابع انسانی در حوزه مدیریت و رهبری آموزشی، توسعه حرفهای است. توسعۀ حرفهای به معنی رویکردی جامع، حمایتی و متمرکز برای ارتقای اثربخشی معلّمان و مدیران مدارس در جهت پرورش و موفقیت دانشآموزان است. هدف اصلی پژوهش حاضر طراحی و اعتبارسنجی الگوی توسعه حرفهای برای مدیران مدارس متوسطه بود. روش شناسی پژوهش: روش پژوهش حاضر ترکیبی(کیفی و کمّی) و از نظر هدف در زمره پژوهشهای کاربردی و از لحاظ زمانی، مقطعی بود. مشارکت کنندگان در بخش کیفی 22 خبره مرتبط موضوع در استان خراسان شمالی بودند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و ابزار پژوهش، مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود. تمام یافتهها کدگذاری شدند و برای اعتبار از دیدگاه مشارکتکنندگان و خبرگان و برای پایایی نیز از ضریب توافق استفاده شد(87/0=CVR). جامعه آماری بخش کمی نیز، مدیران مدارس دورههای تحصیلی مختلف در سال 1399-1398 به تعداد 1957 نفر بودند که بر اساس جدول مورگان 340 نفر به عنوان حجم نمونه و با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. یافته ها: تحلیل دادهها نشان داد 5 بعد اصلی توسعۀ حرفهای شامل(رهبری آموزشی، رهبری استراتژیک، مدیریت ارتباطات، مدیریت سازمان و رهبری اخلاقی) و 14 مولفۀ(مدیریت بر یادگیری و آموزش، ایجاد محیط مساعد یادگیری، ارزیابی برنامه درسی، ترسیم چشم انداز، بهبود مستمر مدارس، ارتباطات اثربخش، رابطه با ذینفعان، مدیریت عملیات، مدیریت منابع، هدایت افراد و تیم، اخلاق حرفهای، اصول و هنجارهای اخلاقی- اسلامی، توسعه حرفهای خویش و توسعه حرفهای منابع انسانی) از دیدگاه خبرگان بود. بحث و نتیجه گیری: نتایج معادلات ساختاری با نرم افزار PLS Smart22 نیز نشان داد متغیرهای پژوهش قادر به پیش بینی 69/0 توسعه حرفهای هستند. نیکویی برازش کلی مدل نیز در حد مطلوب بود(54/0=GOF).
_||_