ارائه مدلی برای نهادینه کردن و بررسی وضع فعلی کار تیمی در اداره کل بهزیستی استان فارس
الموضوعات :سید رضا نزاریان 1 , نادر قلی قورچیان 2 , مهدی باقری 3 , کلثوم نامی 4
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحد بندر عباس ،دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران.
2 - استادتمام، مدیر گروه مدیریت آموزش عالی، واحد تهران ،دانشکده اقتصاد و علوم تحقیقات ، تهران، ایران.
3 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی، واحد بندرعباس ،دانشگاه آزاد اسلامی ، بندرعباس، ایران.
4 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی ،بندرعباس، ایران.
الکلمات المفتاحية: کار تیمی, بهزیستی, نهادینه کردن,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: امروزه در سازمانهای دولتی و غیر دولتی، همواره این مفهوم پربازتاب است که صرفا توانایی و استعدادهای فردی برای نیل به اهداف کافی نیست، بلکه یک اصل مهم آن است که افراد بتوانند با یکدیگر و در قالب تیمهای گوناگون کاری فعالیت کنند. هم چنین یافتن راه حلهای خلاق و جدید برای مسائل پیچیده، هر روز دشوارتر میشود ، بنابراین هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی برای نهادینه کردن و بررسی وضع فعلی کار تیمی در اداره کل بهزیستی استان فارس بود. روش شناسی: روش تحقیق ترکیبی بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان سازمان بهزیستی در رابطه با کار تیمی و خبرگان علمی استادان مرتبط در حوزه کار تیمی و افراد صاحب نظر و جامعه آماری در بخش کمی همه مدیران ردههای بالا و میانی و کارکنان اداره کل بهزیستی استان فارس به تعداد 207 نفر بود. روش نمونهگیری بخش کیفی نمونه گیری هدفمند بود، خبرگان علمی و خبرگان حرفهای تعدادی با قضاوت محقق، به عنوان نمونه انتخاب شدند و با آنها مصاحبه عمیق انجام شد. برای به دست آوردن حجم نمونه بخش کمی از فرمول کوکران استفاده شد. از کل افراد جامعه تعداد 135 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین شدند که به صورت تصادفی طبقهای سهم هر معاونت مشخص و سرانجام به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. برای تحلیل کیفی از روش تجزیه و تحلیل موضوعی و تحلیل محتوا استفاده شد، تحلیل دادهها و آزمون فرضیات مرتبط با اجزاء مدل و آزمون کل مدل تحقیق به ترتیب با استفاده از روش داده بنیاد و آزمون T تک نمونهای انجام شد.یافته ها یافتههای پژوهش بر اساس مدل پژوهش مشتمل بر پنج بعد و 37 مولفه نشان داد، نتیجه گیری: نهادینه کردن کار تیمی در اداره کل بهزیستی استان فارس در همه ابعاد و مولفههای مدل (شامل شرایط علی، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر، راهبردها و پیامدها) پایینتر از حد متوسط بود.
Baker, D., & Amodeo, A. M., & Krokos, K. J., & Slonim, A., & Herrera, H. (2011). Assessing teamwork attitudes in healthcare: development of the TeamSTEPPS teamwork attitudes questionnaire. QualSaf Health Care, 19, 1- 4.
Barney, J. B., & Wright, P. M. (1998). On becoming a strategic partner: The role of human resources in gaining competitive advantage. Human Resource Management: Published in Cooperation with the School of Business Administration, The University of Michigan and in alliance with the Society of Human. Resources Management, 37(1), 31-46.
Brandt, B., Lutfiyya, M.N., King, J.A., Chioreso, C. (2014). A scoping review of interprofessional collaborative practice and education using the lens of the Triple Aim. Journal of Interprofessional Care, 28(5), 393-9.
Godard, a., Choi, S., & Owee, K. (2016). Transformational leadership, empowerment, and job satisfaction: the mediating role of employee empowerment. Human Resources for Health, 146-123.
Ghobadi,M., Zolfaghari Zafarani ,R., Kalantari,M.(2018). Provides a perceptual framework for institutionalizing the qualifications of managers in Bank Melli Iran. A new approach in educational management,10 (37 - serial number,1), 161-188. [in persian]
Heidarian, M., Raisi, H., and Ghanipour, S. (2019). The Impact of Organizational Socialization on Team Work of Employees in Shahrood Municipality. Fourth International Conference on Management, Entrepreneurship and Economic Development, Takestan, Takestan Higher Education Institute. [in persian]
Hey, t., Yang, C., Feng , S., & Yang, T. (2017). The Relationship between Transformational Leadership Style, Cognitive Confidence, and Group Effectiveness and the Impact of These Variables on Team Performance. Frontiers of Business Research in China volume, 41-63.
Nadi, M., Ahanchian ,M., Nogani Dokht Bahmani, M .,Shojaei, K .(2016). Qualitative Analysis of Khorasan Higher Education Managers' Viewpoints on Team Building and Cardio Case Study: Ferdowsi University of Mashhad. Journal of Khorasan Cultural-Social Studies, 11(2), Winter. [in persian]
Van den Bossche, P.,Koeslag-Kreunen, M. G. M., Van der Klink, M. R., & Gijselaers, W. H. (2018). Leadership for team learning: the case of university teacher teams. Higher Education, 75(2), 191–207.
_||_