طراحی و ارائه الگوی مناسب برای ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی در مدارس ابتدایی
الموضوعات :
علی کریمی ارقینی
1
,
نورالدین میرزایی
2
,
غلامحسین انتصار فومنی
3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، ایران
2 - استادیار و عضو هیئت علمی،دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، ایران.
3 - استادیار و عضو هیئت علمی،دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، ایران.
تاريخ الإرسال : 13 الجمعة , جمادى الثانية, 1441
تاريخ التأكيد : 13 الجمعة , شوال, 1441
تاريخ الإصدار : 18 الجمعة , جمادى الثانية, 1443
الکلمات المفتاحية:
مدارس ابتدایی,
کیفیت,
طراحی الگو,
مدیریت آموزشگاهی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی و ارائه الگوی مناسب برای ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی در مدارس ابتدایی استان زنجان انجام شده است.
روش شناسی پژوهش: روش پژوهش ترکیبی با طرح اکتشافی- مدل توسعه ابزار بود. منابع گردآوری داده ها در بخش کیفی پژوهش شامل مصاحبه نیمه ساختار یافته با 23 نفر، یادداشت برداری، اسناد عمومی و خصوصی بوده که به داده های متنی تبدیل شده و پس از آن کدگذاری متن با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا صورت گرفت. براساس نتایج بخش کیفی، ابزار اندازه گیری براساس مؤلفه های شناسایی شده در قالب پرسشنامه 107سؤالی طراحی گردیده و روایی صوری و محتوایی آن با استفاده از نظر متخصصان تأیید و در نهایت ضریب پایایی به دست آمده (93/0) بود. برای برآورد اعتبار الگوی ارائه شده از تحلیل مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه آماری پژوهش در بخش کمی کلیه کارشناسان، راهبران آموزشی و مدیران مدارس ابتدایی استان زنجان(1079 نفر) بودند. علاوه براین، از تعداد120سند به دست آمده از متون علمی یادداشت برداری و استفاده شد. برای تحلیل داده های کمی از نرمافزار Amos استفاده شد.
یافته ها: در بخش کیفی از نمونه گیری هدفمند و در بخش کمی با توجه به (حجم نمونه 283 نفر) به روش نمونه گیری خوشه ای از شهرها و مناطق مختلف استان داده ها جمع آوری گردید. نتایج بخش کیفی نشان دادکه الگوی ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی دارای 8 عامل، 26ملاک و 107نشانگر است.
بحث و نتیجه گیری: نتایج تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم نشان داد که عوامل 8 گانه (برنامه ریزی، آموزش و یادگیری، فعالیت های پرورشی و فوق برنامه، تربیت بدنی و سلامت، مشارکت، برقرای روابط انسانی، نظارت و راهنمایی، مدیریت امور اداری و اجرایی) دارای بار عاملی مناسب جهت پیش بینی الگوی ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی است.
المصادر:
Abdollahi, M., Fathi and Ojargah, K., Taghipour Zahir, A & Rahimian H (2015). Competenc of Educational Managers and Human Resource Development, Journal of New Approachs in Educational Administration, Vol. 6, No. 4. [in Persian]
Ayeni, A., Joshua, I. & Olusola, W.(2013). A Conceptual model for school based management operation and quality assurance in Nigerian secondary school.
Bahamonde, G., Mayday, A. (2002). Teachers Perceptions of school culture in Relation to schools Effectiveness. Western Michigan University.
Bayarystanova, E., Arenova, A., & Nurmuhametova, R. (2014). Education System Management and Professional Competence of Managers. Procedia-Social and Behavioral Sciences,140, 42-431.
Behrangi, M. (2015). Educational and school management. Fourteenth Edition: The Perfection of Education. [in Persian]
Chauhan, A., Sharma, P. (2015). Teacher education and Total Quality Management (TQM). The International Journal of Indian Psychology, 2(2): 80-85.
Coombs, P. (1994). What is Educational Planning ?, Translation, Borhan Manesh (1976), Third Edition: University of Tehran. [in Persian]
Education, A. (2018). Teaching quality standard. Alberta Education. Retrieved on May, 6, 2019
Farzaneh, M., Pourkarimi, J and Norouzi, M. (2015). Presentation of Patterns of Professional Qualification for High School Principals. MA Thesis, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran. [in Persian]
Garcia, A., Salinas, M H .(2018). Best Leadership Practices from an Exemplay Charter School District in South Texas; Spring , 12(2): 3-34.
Helene, A. (2008) competencies management.and learning oeganizational memory”journal of knowledge anagement.kempston:166.5.p.15.Journal of Education and Learning, 2(2), 36-43.
Human, H. (2015). Practical Guide to Qualitative Research, Tehran: samt. [in Persian]
Jahangian, R. (2010). Required Competencies of Educational Managers, Journal of Educational Management Research, Spring (2010). (3), 121-141. [in Persian]
Kanokorn, S., Pongtorn, P., Ngang, T. (2014). professional development of school principals. Social and Behavioral Sciences, 116: 77 – 81.
Khaleghi, Z., Fathi and ojarghah, K., Zamani Moghaddam, A., Ja'fari, P. (2018). "Presenting a Qualitative Model of Staff Training and Improvement, Case: Central Headquarters of the Ministry of Health and Medical Education", Journal of Police Education, (5), 18 [in Persian].
Mirkamali, M. (2013). Educational Leadership and Management, Tehran, 18th Edition: Istron. [in Persian]
Mohammadpour, A., Rezai, M. (2008). "Semantic Understanding of the Implications of Renovation Entrance to Oraman Region of Iran by Field Research Method", Iranian Journal of Sociology, 2 (9), 1-30. [in Persian]
Momeni Rad, A., Aliabadi, Kh., Fardanesh, H., Mazini, N. (2013). Qualitative content analysis in research tradition: nature, stages and validity of the results, Quarterly Journal of Educational Measurement, Winter (2013), 4(14), 187-222. [in Persian]
Nadeh, H., Taslimi, MS,. MirKamali, SM,. Mirsepasi, N. (2010). Designing an Appropriate Model of Organizational Excellence in Education (Secondary Schools), Journal of Education, Spring, (2010), 101, 7-28. [in Persian]
Najafzadeh, A. (2018). Comprehensive Guide to School Excellence Program, Ardabil, First Edition: Negin Sabalan. [in Persian]
Nasiri Valikboni, F.A.S., Ghanbari, S., Sarchahani, Z. (2016). Designing Conceptual Model of Principals Development, Journal of New Approaches in Educational Administration, 7(4): 1-26. [in Persian]
Niknami, M. (2016). Educational Supervision and Guidance, Tehran: (samt). [in Persian]
Pahang, N., Mahdioun, , Yarigholi, B. (2017). Investigating the Quality of Schools and Identifying the Factors Affecting it, Journal of School Management, Spring and Summer (2016), 1 (5), 173-193. [Persian]
Pelit, A. (2015). Comparison of the models adopted regarding the training and appointment of school administrators (Turkey, France, Denmark and England sample). In Chaos, Complexity and Leadership 2013 (pp. 331-342). Springer, Cham.Retrieved from assumptionjournal.au.edu /index. php/ Scholar/article/ download//
Robert K, W., Craiga, A S., Jeffrey, B., Danel R, (2018). superintendent Core competencies, Lutheran Education Journal. May 24th, 2018 Winter : 16.
Safi, A. (2005). Organization and Rules of Education, Tehran, Government Management Training Center. [in Persian]
Sarmadi, M. & Seif, M. (2008). Educational Process Management, First Edition: Payame Noor University. [in Persian]
Stephen, j. Knezevich, Administration of public Education, 3rded. (NewYork: Harper and Row,1975) ,p.12.
Turani, H. (2017). Effective Leadership, Why Schools Can't Improve Without It, First Edition, Tehran: Merat. [in Persian].
Young, M & Dulewicz. V. (2005). A model of command, leadership and management competency in the British Royal Navy. Leadership & Organization Development. Vol. 25 No 3 2005
Zare, H,. Talebi, S., Saif, M. (2018). Advanced inferential statistics. Tehran: Payame Noor. [in Persian].
_||_