نقش میانجی رفتار شهروندی در رابطه هوش معنوی با عملکرد سازمانی کارکنان دانشگاههای کرمانشاه
الموضوعات :
کلثوم چهری
1
(دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد کرمانشاه ،دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه ، ایران.)
مریم اسلام پناه
2
(استادیار گروه مدیریت آموزشی ، واحد کرمانشاه ،دانشگاه آزاد اسلامی،کرمانشاه ، ایران.)
الکلمات المفتاحية: هوش معنوی, دانشگاه, عملکرد سازمانی, رفتار شهروندی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: هدف کلی پژوهش ارائهی الگوی ساختاری نقش میانجی رفتار شهروندی در رابطه هوش معنوی با عملکرد سازمانی کارکنان دانشگاههای کرمانشاه بود.
روش شناسی پژوهش: روش پژوهش مطالعه حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان دانشگاهها و مؤسسات آموزشی استان کرمانشاه ازجمله دانشگاههای آزاد، علوم پزشکی، پیامنور، مؤسسات غیرانتفاعی و علمی کاربردی (13718 نفر) بود که نمونه پژوهش بر اساس جدول مورگان به تعداد 374 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی، انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامههای استاندارد عملکرد سازمانی هرسی و گلد اسمیت (2009) و پرسشنامه هوش معنوی کینک (2009) و رفتار شهروندی ارگان (1988) بود که روایی پرسشنامهها قابلتأیید بود و توسط روایی صوری نیز مورد بررسی قرار گرفت؛ پایایی ابزار نیز توسط آلفای کرونباخ به ترتیب 90/0، 82/0 و 77/0 به دست آمد. پس از توزیع پرسشنامهها بین نمونهها و جمعآوری؛ دادهها با استفاده از مدل معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتیجه ناشی از فرضیه اصلی
یافته ها: پژوهش نشان داد که هوش معنوی دارای رابطه مثبت و معنیدار با عملکرد سازمانی است (89/0 = β؛ 35/16 = T-value) و این رابطه از طریق رفتار شهروندی نیز وجود دارد (062/1 = β؛ 22/19، 56/15= T-value). علاوهبراین نتایج نشان داد که اثر رفتار شهروندی بر عملکرد سازمانی نیز مثبت و معنیدار بود (18/1 = β؛ 22/19 = T-value)؛ اثر هوش معنوی بر رفتار سازمانی مثبت و معنیدار گزارش شد (18/1 = β؛ 22/19 = T-value).
بحث و نتیجه گیری: تمرکز بر هوش معنوی و رفتار شهروندی در خصوص تحقق عملکرد سازمانی می تواند موجب موفقیت سازمانی شود.
_||_