ارائه الگوی ساختاری - تفسیری تعالی فردی معلمان
الموضوعات :
میثم قویدل باجگیران
1
,
مسلم چرابین
2
,
الهام فریبرزی
3
,
احمد اکبری
4
1 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.
2 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.
3 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.
4 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد بردسکن، دانشگاه آزاد اسلامی، بردسکن، ایران.
تاريخ الإرسال : 29 الإثنين , ذو القعدة, 1441
تاريخ التأكيد : 26 الأربعاء , محرم, 1444
تاريخ الإصدار : 23 الأربعاء , ذو القعدة, 1443
الکلمات المفتاحية:
معلمان,
کیفیت,
توسعه حرفهای,
تعالی فردی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی ساختاری - تفسیری تعالی فردی معلمان انجام گرفت.
روش شناسی پژوهش: این پژوهش از نگاه هدف کاربردی و از نظر نوع دادهها اکتشافی آمیخته (کیفی- کمی) که در بخش کیفی، تحلیل محتوا و در بخش کمی، پیمایشی لحاظ گردیده است. مشارکتکنندگان در بخش کیفی، 19 نفر از مدیران و معاونان ممتاز و در قسمت کمی، 15 نفر از اعضای هیاتعلمی رشته مدیریت آموزشی استان خراسان رضوی با روش نمونهگیری هدفمند و قضاوتی انتخابشدهاند. روش تجزیهوتحلیل دادههای مصاحبه، کدگذاری باز، محوری و انتخابی با استفاده از نرمافزار MAXQDA 2018 و در بخش کمی رویکرد مدلسازی ساختاری- تفسیری با استفاده از تحلیل MICMAC لحاظ گردیده است.
یافته ها: یافتههای بخش کیفی شامل 134 کد باز، 13 کد محوری و یک کد انتخابی بود و نتایج بخش کمی نشان داد که سه عامل هوشمندی، قابلیتهای فکری و خودآگاهی با میزان قدرت نفوذ 9 بیشترین تأثیر و عامل اشتیاق شغلی با میزان قدرت نفوذ 3 کمترین تأثیر را در تعالی فردی معلمان دارند.
بحث و نتیجه گیری: توسعه قابلیتهای شکلدهنده تعالی فردی میتواند زمینه مناسبی برای بهبود کیفیت عملکرد معلمان و تعالی آموزشوپرورش در نقشآفرینی هر چه مؤثرتر در مسیر توسعه همهجانبه جامعه ایفا کند، درنتیجه برای هرگونه برنامه و اقدام در جهت ارزیابی و ارتقای تعالی فردی معلمان باید به نقش کلیدی و پایهای این عوامل توجه کرد.
المصادر:
Escrig-Tena, A., García-Juan, B. & Segarra, M. (2019). Drivers and internalisation of the EFQM excellence model. International Journal of Quality & Reliability Management. 10.1108/IJQRM-08-2017-0161.
Garcia-Santos, S. C., Almeida, L. S., & Werlang, B. S. G. (2012). Human excellence: The contribution of personality. Paidéia (Ribeirão Preto), 22(52), 271-279.
Hodanova, J. & Laitochova, J. (2015). Phenomenon of Excellence at Future Teachers Training. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 174. 3750-3756. 10.1016/j.sbspro.2015.01.1109.
Jankal, R. (2014). The role of innovation in the assessment of the excellence of enterprise subjects. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 109 (2014) 541 – 545.
Lindvall, J. & Ryve, A. (2019). Coherence and the positioning of teachers in professional development programs. A systematic review. Educational Research Review, 27(1), 140-154. Elsevier Ltd. Retrieved February 29, 2020 from https://www.learntechlib.org/p/208291.
Mayers C. (1986). Teaching students to think critically. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Moatari, M. (2002). Effect of Reflection on critical thinking skills of nursing students in Tabriz city. Medical Sciences, 4(3), 65-79. [in Persian].
Mohammadi, A., Alaizadeh, M., Mohammadi, M. (2015). Investigating the Theoretical Foundations of Individual Excellence in Organization from the Perspective of the Holy Quran. Islamic Management Quarterly, vol 12, 133-154. [in Persian].
Newman, B., Newman, P. (2014). Development through life: A psychosocial approach. Stamford, CT: Cengage Learning.
Taylor, P. (2020). The complexity of teacher professional growth – unravelling threads of purpose, opportunity and response, Professional Development in Education, DOI: 10.1080/19415257.2020.1747106.
Seyed Naghavi, M., Vaezi, R., Ghorbani Zadeh, V. & Afkaneh, M. (2018). A Model of Human Resources Excellence for Iranian Governmental Organizations. Public Organzations Management, 6(2), 11-26. [in Persian].
Shahram, V. (2009). Presenting individuals excellence model in the organization by considering Islamic instructions. Master thesis. Godarzi G R. Imam Sadegh University. [in Persian].
Sparkman, T., E. (2015). Human Resource Development in Brazil: National Challenges International Issues. Human Management International Digest, 24:25-39.
Stoeger, H. & Gruber, H. (2014). Cultures of expertise: The social definition of individual excellence. Talent Development and Excellence. 6. 1-10.
Talebi, Z. (2019). Identifying and prioritizing the factors affecting the development of professional ethics of Guilan Education Organization using an interpretive structural model. Thesis for obtaining a master's degree in public administration - organizational behavior, Qadir Institute of Higher Education, Langrud. [in Persian].
Yin-Che, C. & Yen-Jung, W. (2016): Application and development of the people capability maturity model level of an organization, Total Quality Management & Business Excellence, 9(6), 84-103.
_||_