تدوین مدل ارتقای تواناییهای مدیریت دانش شخصی (PKM) معلمان: کاربردی از روش داده بنیاد
الموضوعات :
پریوش محمدی قشلاق
1
,
میرمحمد سیدعباس زاده
2
1 - استادیارگروه علوم تربیتی ، دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد مهاباد، مهاباد ، ایران
2 - استادگروه علوم تربیتی ، دانشگاه ارومیه ،ارومیه ، ایران
تاريخ الإرسال : 17 الجمعة , شعبان, 1441
تاريخ التأكيد : 17 الجمعة , شعبان, 1441
تاريخ الإصدار : 18 الإثنين , شعبان, 1443
الکلمات المفتاحية:
مدیریت دانش شخصی,
مهارتهای ارتباطی و بازیابی درخود,
توانایی تحلیل و ارائه اطلاعات,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: هدف از تحقیق حاضر ارائه مدلی بهمنظور ارتقای تواناییهای مدیریت دانش شخصی (PKM) معلمان :کاربردی از روش داده بنیاد بوده است.
روش شناسی پژوهش: برای تحقق هدف تحقیق حاضراز رویکرد پژوهش کیفی و بهصورت مشخص از روش داده بنیاد استفاده شده است. جامعه آماری شامل مدیران سازمان آموزشوپرورش استانهای آذربایجان غربی و شرقی و خبرگان مطرح دانشگاهی دارای زمینه علمی مرتبط با مدیریت دانش است که درساخت مدل تحقیق از بین آنها ده نفربا استفاده از اصل اشباع به عنوان نمونه انتخاب و با ترکیب روشهای هدفمند قضاوتی و روش گلوله برفی گزینش شده اند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبههای نیمه ساختاریافته و میدان نگاری بوده است که پس از جمعآوری، با استفاده از نرم افزار Maxqda نسخه 10 کدگذاری و تحلیل شدهاند.تجزیه و تحلیل داده ها با شیوه های از کدگذاری باز، محوری و انتخابی بر اساس نظریه داده بنیاد صورت گرفته است. بر این اساس، 284 کدباز اولیه، 152کد انتخابی و 31 کد مستخرج نهایی در قالب 11 مفهوم و 6 مقوله اصلی دستهبندیشده است پس از طی این مراحل، مدلی بهمنظور ارتقای تواناییهای مدیریت دانش شخصی معلمان ارائهشده است.
یافته ها: یافته های تحقیق نشان می دهد که اجزای اصلی مدل مدیریت دانش شخصی معلمان (PKM) شامل؛ " ایجاد مهارتهای ارتباطی و بازیابی در خود "،" توانایی تحلیل و ارائه اطلاعات" است که شرایط علی حاکم بر آن عوامل سازمانی و عوامل فردی، شرایط زمینهای سبک رهبری و ساختار سازمانی ، شرایط مداخلهگر ویژگیهای محیط اقتصادی و ویژگیهای فرهنگی ،کنش ها و راهبردهای حاکم بر آن شامل راهبردهای تشویقی و منفعلانه و پیامد های ناشی از مدیریت دانش شخصی معلمان شامل جو سازمانی و پیامد های سازمانی مثبت است .
بحث و نتیجه گیری: نتایج حاصل از پژوهش حاکی از اهمیت اجزای اصلی و ابعادشناخته شده مدیریت دانش شخصی معلمان در کاربرد مهارتهای آموختن یادگیری برای کسب دانش است بنابراین باید این عوامل را به برنامه آموزشی معلمان تزریق کرد تا تواناییهای آنان در زمینه مدیریت دانش شخصی ارتقای یابد.
المصادر:
Abdullah, R., and Talib, A. M. (2012). Towards a personal knowledge model (PKM) in collaborative environment of school teachers’ community. Computer and Information Science, 5(6), 50–57.
2.Agnihotri Raj, and Marvin D. Troutt. (2011). The effective use of technology in personal knowledge management: a framework of skills, tools and user context. Personal knowledge management,33(2),329-342.
Avery, S., Brooks, R., Brown, J., Dorsey, P, and O’Conner, M. (2001). Personal knowledge management: Framework for integration and partnerships. Paper presented to annual conference of the Association of Small Computer Users in Education (ASCUE), Myrtle Beach, South Carolina.
Babaei, Kobra and Heidari, Gholamreza .(2013). Identification and Analysis of Personal Knowledge Management Knowledge Tools, 7th National Conference and the First International Conference on Knowledge Management, Tehran.(In Persian)
Barzegar, Hossein, Kashanianfar, Sima, and Sadat, Yousef. (2011). A study of the use of personal knowledge management in graduate students of the Faculty of Engineering, Al-Zahra University. Iranian Health Information Management Quarterly, 7 (1), 18-12.(In Persian)
Barth, S. (2004). "The power of one". Knowledge Management Magazine, November. Available: http://www.destinationkm.com/articles/ default.asp?ArticleID=615
Chai, C. S., Koh, J. H. L., and Tsai, C. C. (2016). Exploring the factor structure of the constructs of technological, pedagogical, content knowledge (TPACK). The Asia-Pacific Education Researcher, 20(3), 595–603.
Cheng, E. C. K. (2009). Cultivating communities of practice via learning study for enhancing teacher learning. KEDI Journal of Educational Policy, 6(1), 81–104.
Cheng, E. C. K. (2011). A study of the predictive effect of pre-service teacher personal knowledge management. Journal of Knowledge Management Practice, 12(3). Retrieved from http://www. tlainc.com/ articl271.htm.
Cheong, Ricky K. F. and Tsui, Eric .(2018). The Roles and Values of Personal Knowledge Management: an Exploratory Study.Journal of Information and Knowledge Management System (VINE), 30(2), 204-227.
Dorsey, P.A.(2000). "What is PKM?". Seminar, Millikin University. Available: http://www.millikin.edu/ webmaster/seminar/pkm.html.
Eisner, E. W. (2002). From episteme to phronesis to artistry in the study and improvement of teaching. Teaching and Teacher Education, 18(4), 375–385.
13.Farshad, Reza, Akhavan, Peyman and Karimozadegan Moghadam, Davood. (2013). Priority of using Web 2 in personal knowledge management processes in e-learning. Education Technology, 8 (3), 183-196. doi: 10.22061 / tej.2014.95.(In Persian)
Garner, S. (2010). Supporting the personal knowledge management of students with technology.
15.Grundspenkis, J. (2007). Agent based approach for organization and personal knowledge modelling: Knowledge management perspective. Journal of Intelligent Manufacturing, 18(4), 451–457.
Hauge, T. E., and Wittek, L. (2013). Learning portfolio and ICT as cultural artefacts in teacher education. Paper presented to an invited symposium, functions of assessment in teacher education at the Biennial European Association for Research in learning and instruction conference, Padua, Italy.
Hoskins,B.,and Fredriksson,U.(2008).Learning to learn: What is it and can it measured? Centre for Research in Lifelong Learning (CRELL) report. JRC- Scientific and Technical Reports, European Commission. Retrieved June 1,2010,from http://publications.jrc.ec.
jafari, Seyed Mehdi, Zarei Matin, Hassan and Pashazadeh, Yousef .(2010). Familiarity and use of faculty members of Tehran University of Medical Sciences with personal information management tools. Journal of Management in Islamic University, 13th year, No. 4, 24-3.(In Persian)
Jamali, Zahra, Ismaili, Givi, Mohammadi, Reza and Norouzi, Alireza. (2020). Analysis of the dimensions of personal knowledge management and analysis of its mediating role in the impact of psychological characteristics on organizational competencies in information and knowledge services, theoretical and applied research in information science, 1 (22), 85-106.(In Persian)
Mittal, Monika.(2015).Personal Knowledge Management. A Study Of knowledge Behavior Of Academicians. Journal Of information & knowlwdge management, 7(2), 93-100.
Moradi, Mehdi, Marandi, Zakia and Mohseni, Iman. (2019). The Impact of Personal Knowledge Management on Innovative Culture and Performance in Knowledge-Based Companies, Management Research in Iran, 4 (22), 129-150.(In Persian)
Quranic Sirjani, Sima .(2010). Application of personal knowledge management by faculty members of Birjand University. Bi-Quarterly Journal of Program Studies in Higher Education, First Year, No. 2, 172-153.(In Persian)
Riwet, G. E. (2005). Action research: A guide for the teacher researcher. New York: Merrill Prentice-Hall.
Rohbakhsh, Hajar and Hossein Gholizadeh Rezvan.(2016). Description and analysis of personal knowledge management skills: A case study. Journal of Information Processing and Management, 32 (5): 148-160.(In Persian)
Sharif Atefeh and Hossein Gholizadeh Rezvan.(2018). Identify and cluster personal knowledge management systems and tools. Journal of Information Processing and Management, 31 (4): 1009-1029.(In Persian)
Sheridan, W. (2018). How to think like a knowledge worker. United Nations: Public Administration Network. Retrieved June 1, 2010, from http://unpan1.un.org/intradoc/ groups/public/ documents/ unpan/unpan031277.pdf
27.Strauss,A.,&Corbin.J.(2008).Basics of qualitative research Translated by Mohammadi, Biok, Tehran:Human Science &Cultural Studies Center Publication. [in Persian].
Tsui, E. (2002). Technologies for personal and peer-to-peer (P2P) knowledge management.
_||_