تدوین مدل ارتقای تواناییهای مدیریت دانش شخصی (PKM) معلمان: کاربردی از روش داده بنیاد
الموضوعات :
پریوش محمدی قشلاق
1
(استادیارگروه علوم تربیتی ، دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد مهاباد، مهاباد ، ایران)
میرمحمد سیدعباس زاده
2
(استادگروه علوم تربیتی ، دانشگاه ارومیه ،ارومیه ، ایران)
الکلمات المفتاحية: مدیریت دانش شخصی, مهارتهای ارتباطی و بازیابی درخود, توانایی تحلیل و ارائه اطلاعات,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: هدف از تحقیق حاضر ارائه مدلی بهمنظور ارتقای تواناییهای مدیریت دانش شخصی (PKM) معلمان :کاربردی از روش داده بنیاد بوده است. روش شناسی پژوهش: برای تحقق هدف تحقیق حاضراز رویکرد پژوهش کیفی و بهصورت مشخص از روش داده بنیاد استفاده شده است. جامعه آماری شامل مدیران سازمان آموزشوپرورش استانهای آذربایجان غربی و شرقی و خبرگان مطرح دانشگاهی دارای زمینه علمی مرتبط با مدیریت دانش است که درساخت مدل تحقیق از بین آنها ده نفربا استفاده از اصل اشباع به عنوان نمونه انتخاب و با ترکیب روشهای هدفمند قضاوتی و روش گلوله برفی گزینش شده اند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبههای نیمه ساختاریافته و میدان نگاری بوده است که پس از جمعآوری، با استفاده از نرم افزار Maxqda نسخه 10 کدگذاری و تحلیل شدهاند.تجزیه و تحلیل داده ها با شیوه های از کدگذاری باز، محوری و انتخابی بر اساس نظریه داده بنیاد صورت گرفته است. بر این اساس، 284 کدباز اولیه، 152کد انتخابی و 31 کد مستخرج نهایی در قالب 11 مفهوم و 6 مقوله اصلی دستهبندیشده است پس از طی این مراحل، مدلی بهمنظور ارتقای تواناییهای مدیریت دانش شخصی معلمان ارائهشده است. یافته ها: یافته های تحقیق نشان می دهد که اجزای اصلی مدل مدیریت دانش شخصی معلمان (PKM) شامل؛ " ایجاد مهارتهای ارتباطی و بازیابی در خود "،" توانایی تحلیل و ارائه اطلاعات" است که شرایط علی حاکم بر آن عوامل سازمانی و عوامل فردی، شرایط زمینهای سبک رهبری و ساختار سازمانی ، شرایط مداخلهگر ویژگیهای محیط اقتصادی و ویژگیهای فرهنگی ،کنش ها و راهبردهای حاکم بر آن شامل راهبردهای تشویقی و منفعلانه و پیامد های ناشی از مدیریت دانش شخصی معلمان شامل جو سازمانی و پیامد های سازمانی مثبت است . بحث و نتیجه گیری: نتایج حاصل از پژوهش حاکی از اهمیت اجزای اصلی و ابعادشناخته شده مدیریت دانش شخصی معلمان در کاربرد مهارتهای آموختن یادگیری برای کسب دانش است بنابراین باید این عوامل را به برنامه آموزشی معلمان تزریق کرد تا تواناییهای آنان در زمینه مدیریت دانش شخصی ارتقای یابد.
2.Agnihotri Raj, and Marvin D. Troutt. (2011). The effective use of technology in personal knowledge management: a framework of skills, tools and user context. Personal knowledge management,33(2),329-342.
13.Farshad, Reza, Akhavan, Peyman and Karimozadegan Moghadam, Davood. (2013). Priority of using Web 2 in personal knowledge management processes in e-learning. Education Technology, 8 (3), 183-196. doi: 10.22061 / tej.2014.95.(In Persian)
15.Grundspenkis, J. (2007). Agent based approach for organization and personal knowledge modelling: Knowledge management perspective. Journal of Intelligent Manufacturing, 18(4), 451–457.
27.Strauss,A.,&Corbin.J.(2008).Basics of qualitative research Translated by Mohammadi, Biok, Tehran:Human Science &Cultural Studies Center Publication. [in Persian].
_||_